SC4BK_UPVC Úvod k pohybové aktivitě ve volném čase

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/1. 10 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc. (přednášející)
PaedDr. Vojtěch Nováček, CSc. (přednášející)
Mgr. Daniela Jonášová (přednášející)
Mgr. Hana Šeráková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marek Trávníček (přednášející)
Mgr. Jaroslav Vrbas, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
(NOW( SC4BK_PAVC Pohybové aktivity ve VČ )&&!NOWANY( SC4BK_UEEV Úvod do environmentální vědy , SC4BK_VPMV Vybr. problémy mult. výchovy , SC4BK_PMP Propedeutika mediace a probace , SC4BK_SPOD Sociálně právní ochrana dětí ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Předmět je součástí profilace Výchova ve volném čase
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat teoretické vědomosti o pohybové aktivitě jako nezbytné součásti zdravého životního stylu a o aplikacích uvedené teorie v praxi. Poznatky zahrnují teorii tělesné výchovy, teorii pohybového zatěžování, zdravotně orientované zdatnosti, motorického učení a pohybových aktivit vhodných pro zdravou i zdravotně oslabenou populaci.
Osnova
  • Nejznámější systémy tělesné výchovy ve světové historii. Nástin vývoje sportu a pohybových aktivit. Základní pojmy z oblasti sportu a pohybových aktivit. Zdravotně orientované pojetí pohybové činnosti. Cíle pohybové aktivity a jejich koncipování. Nové pojetí řídící činnosti pedagoga. Bezpečnost cvičebního prostředí. Motorické učení a faktory ovlivňující jeho proces. Záměrné sociální učení při pohybových aktivitách. Stavba cvičební jednotky. Pohybové zatěžování a zdravotně orientovaná zdatnost. Metabolismus při pohybové činnosti. Didaktické metody a formy pohybových aktivit. Netradiční pohybové aktivity. Pohybová činnost zdravotně oslabených. Příprava pedagoga na organizaci a řízení pohybových aktivit.
Literatura
  • LOCHMANOVÁ, Ludmila a Ferdinand MAZAL. Učitel tělesné výchovy mezi paragrafy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1998, 107 s. ISBN 80-85783-21-5. info
  • MUŽÍK, Vladislav a Milada KREJČÍ. Tělesná výchova a zdraví :zdravotně orientované pojetí tělesné výchovy pro 1. stupeň ZŠ. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 1997, 139 s. ISBN 80-85783-17-7. info
  • Slepičková,I. Sport a volný čas. Praha: Karolinum, 2000, 111 s.
  • NOVÁČEK, Vojtěch, Vladislav MUŽÍK a Jitka KOPŘIVOVÁ. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2001, 46 s. ISBN 80-210-2642-1. info
Metody hodnocení
Prvidelné konzultace, ukončeno kolokviem z probíraných témat.
Informace učitele
Na teoretickou výuku navazuje praktická část.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.