PdF:SV4BP_MULS Multikulturní výchova (sem.) - Informace o předmětu
SV4BP_MULS Multikulturní výchova (seminář)
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh
- Út 12:30–14:10 učebna 33
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět je praktickým vyústěním přednáškové části. Studenti mají možnost diskusí, prezentací a setkání s tématem v pohledu reality. Zájemci se mohou podílet na tvorbě interkulturní aktivity, určené vybrané skupině dětí, mládež i dospělých.
- Osnova
- Charakteristika 21. století jako éry širokých pluralitních společností Objasnění pojmů jako je rasismus a jeho produkty, diskriminace, rasové násilí, multikulturalita, interkulturalita, kulturní šok, xenofobie, intolerance, pogrom, fundamentalismus, terorismus, agrese, holocaust, genocida, atd. Migrace historie a současnost, přistěhovalectví v našich podmínkách, azylová politika ČR Současná situace v České republice národnostní menšiny u násČeši a Romové historická hlediska a perspektivy Multikulturní výchova interkulturní, multietnická Úvod do lidských práv, Deklarace lidských právAntisemitismus nejvytrvalejší zášť v dějinách lidstva Církve, náboženství, sekty,ateismus- vzájemné konflikty a projevy intolerance, světová náboženství Diskriminace některých skupin ve společnosti (homosexuální menšiny, feminismus, postavení ženy ve společnosti, násilí na ženách,šovinismus, nacionalismus,) Projektování v oblasti multikulturní výchovy, projekty a programy na podporu interkulturalismu Interkulturní výcvik příprava sociálních pedagogů pro práci s menšinami, pro oblast interkulturality.
- Literatura
- PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
- HORÁK, Petr. Claude Lévi-Strauss, Rasa a dějiny. Překlad, ediční poznámka a bibliografie Petr Horák. Brno: Atlantis, 1999, 72 s. ISBN 80-7108-138-8. info
- S Romy žít budeme - jde o to jak :dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Edited by Pavel Říčan. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 143 s. ISBN 80-7178-250-5. info
- Výchova k toleranci a proti rasismu :sborník : zdroje a formy rasismu a netolerance, informace o národnostních menšinách, hry a cvičení pro žáky a studenty. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 203 s. ISBN 80-7178-285-8. info
- ČERNÝ, Václav. Rasismus, jeho základy a vývoj. Edited by Květoslava Komárková. Olomouc: Votobia, 1995, 90 s. ISBN 80-85885-69-7. info
- Metody hodnocení
- Studium literatury; příprava interkulturní aktivity, hry, soutěže, vlastní kreativitainterkulturní výcvik v rámci semináře (studenti si připraví aktivní vystoupení pro semináře, přípravu odevzdat v písemné formě). Projekt z oblasti multikulturní výchovy skupinová práce, dodržovat předepsané náležitosti, zadání projektů lze čerpat z reálných základů grantové agentury, strukturální fondy EU, MŠMT,atd., rozsah 8 stran, popis problematiky nejméně tři stranyobhajoba projektu v rámci semináře
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=630
Návrh základních témat projektu: Vzájemné soužití různých národností a kultur návrh projektuVzdělávací programy zaměřené na multikulturní výchovuVolnočasové aktivity na podporu interkulturalityVzdělávací a výchovné programy zaměřené na děti a mládež otázky tolerance ve společnostiProgramy na podporu výchovy proti rasismu, aj.Výchova k toleranci a proti rasismu jako nezbytná součást profese sociálního pedagogaMetodická práce v oblasti multikulturní výchovy, projektování v multikulturní výchově - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/SV4BP_MULS