PdF:SV4MP_PX Souvislá pedagogická praxe - Informace o předmětu
SV4MP_PX Souvislá pedagogická a badatelská praxe
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 60 dnů. 10 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Cíle předmětu
- Pedagogická praxe má za úkol představit studentům, budoucím potenciálním sociálním pedagogům okruh možných pra-cov-ních příležitostí, rozšířit dovednosti pedagoga v oblasti volného času a sociální práce. Součástí praxe je také představit v růz-ných organizacích, zařízeních a institucích obor sociální pedagogika a nabídnout prostřednictvím aktivní činností studentů bu-doucí odborníky pro oblast mimoškolní výchovy, volný čas, sociální práci, atd.
- Osnova
- Sociální pedagogika v kontextu teorie a praxe. Nabídka nejrůznějších institucí a zařízení, státních i neziskových, kde se mohou studenti v rámci praxe angažovat. Centra volného času, speciální centra volného času (DROM, Salesiánské centrum pro děti a mládež, Dětský domov v Zá-br-do-vicích, Sdružení pěstounských rodin, atd.), nízkoprahová zařízení určená dětem, mládeži a dospělým, protidrogová centra, o-blast sociální práce, oblast speciální pedagogiky, věznice, poradny pro ženy a dívky v tísni, mateřská centra, azylová za-ří-ze-ní, uprchlické tábory (Zastávka u Brna, Zbýšov), ústavy sociální péče, úřady sociální péče, diagnostické ústavy, mediační a pro-bační služba, oblast prevence, školní a mimoškolní zařízení, která navštěvují děti se sociálně znevýhodněného prostředí, d-ěti migrantů a školy s vysokým procentem romských žáků, nemocniční zařízení, domy pro seniory, oblast andragogiky a ge-ron-topedagogiky, krizová centra, linky důvěry, oblast vězeňství a policie, aj. Výzkumná šetření v rámci praxe a jejich zpracování v přehledné studie. Badatelská činnost v oblasti sociální pedagogiky a její přínos pro vědu a praxi.
- Literatura
- Úvod do pedagogického výskumu (Orig.) : Úvod do pedagogického výzkumu [Gavora, 2000]. info
- MAŇÁK, Josef. Jiří Pelikán: Základy empirického výzkumu pedagogických jevů (recenze). Komenský : časopis pro učitele základní školy. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, roč. 123, 5/6, s. 129. ISSN 0323-0449. info
- STRAUSS, Anselm L. a Juliet M. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Translated by Stanislav Ježek. Vyd. 1. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999, vi, 196. ISBN 808583460X. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972, 705 s. info
- TRAVERS, Robert Morris William. Úvod do pedagogického výzkumu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969, 538 s. URL info
- Metody hodnocení
- V průběhu absolvování praxe studenti vytváří portfolio, které bude obsahovat jednotlivé reflexe a analýzy k vlastní prak-tic-ké činnosti. Studenti si na základě vlastní iniciativy zvolí oblast, ve které se budou angažovat; praxe by měla zahrnovat téma vol-nočasové i sociální, lze vystřídat i více zařízení a organizací. Součástí portfolia zpracovávaného pod dozorem supervizora bu-de i badatelská činnost ve vybraných oblastech. Úkolem je obsáhnout problematiku v celé šíři, téma podrobit výzkumnému še-tření na základě konzultací s pedagogy, kteří se věnují problematice praxe. Rozsah portfolia bude 20 a více stran zpra-co-va-ných podle předepsaných norem, o bude zpracováno standardním způsobem, jeho rozsah je 20 a více stran textu. Portfolio bude mimo jiné obsahovat charakteristiku a filozofii zařízení, instituce, aktivity, kterým se student věnuje v rámci pra-xe, každodenní podrobné zápisy a informace, zaznamenávání metod práce, charakteristiky jednotlivých činností, pří-pa-do-vých studií, metodik, celkovou reflexi a analýzu pedagogické praxe. Součástí bude hodnocení supervizora a potvrzení o ab-sol-vování praxe. Písemné záznamy mohou být obohaceny o různé náměty, hrové aktivity, zajímavé postřehy atd. Konečná po-doba záleží na tvořivosti a aktivitě studentů. Studentská praxe bude hodnocena i v průběhu státní závěrečné zkoušky, kde stu-denti předloží k nahlédnutí portfolio praxí.Výstupem z praxe je portfolio obsahující podrobné písemné záznamy, reflexe a analýzy. Součástí je výzkumné šetření ve vy-bra-ných oblastech sociální pedagogiky.
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1094
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/SV4MP_PX