SV4MP_SPTS Analýza sociálně pedagogických teorií (seminář)

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
St 15:15–16:00 učebna 21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účelem semináře v předmětu Sociálně pedagogické teorie je vytvoření diskusního rámce, ve kterém bude studentům umožněno trénováni dovednosti systémově nahlížet na jevy sociálně edukační reality z pohledu probíraných sociálních teorií a koncepcí. Předpokladem úspěšné práce v semináři je vytvoření dovednosti účelně operovat s odbornými pojmy dané problematiky učebního předmětu a pochopení a aplikování sociálních teorií na konkrétní realitu. Součástí práce v seminářích je i písemné zpracovávání dílčích úkolů, které proběhnou v e-learningovém kurzu. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - definovat základní pojmy. - vysvětlit podstatu a strukturu probíraných sociálně pedagogických teorií. - vymezit a interpretovat současné sociálně pedagogické problémy - nastínit možné způsoby řešení probírané tematiky na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti. - zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro teorii a praxi. vyjádřit a formulovat postoje a hodnoty v rámci probíraných témat.
Osnova
  • Návrh struktury sociálně pedagogických teorií. Problematika vědeckosti sociálních a přírodních věd. Vývojové změny paradigmat v pedagogice a jejich vliv na sociální teorie. Nadnárodní koncerny v souvislosti s dělbou práce jako způsob jednání v mezilidských vztazích. Feminismus a gender mainstreaming. Technologizace života a smysl vzdělávání. Vliv civilizačního pokroku na environmentální problematiku (teorie trvale udržitelného rozvoje). Škola jako nástroj státu v duchu teorie sociální kontroly. Globalizace volného času a jeho působení u různých sociálních skupin. Teorie médií a teorie společnosti v rámci globalizované společnosti a jejich vliv na vzdělávání. Teorie determinant edukačních procesů. Postmodernismus ve výchově v kontextu nového vnímání sociální reality. Výzkumy člověka (sociální jednání, inteligence, genetika atp.) v porovnání s vytvářením obrazu profilu sociálních skupin
Literatura
  • BAUMAN, Zygmunt. Globalizace : důsledky pro člověka. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1999, 157 s. ISBN 8020408177. info
  • EHL, Martin. Globalizace pro a proti. Vydání první. Praha: Academia, 2001, 185 stran. ISBN 8020008977. info
  • DE FLEUR, M. a S. BALL-ROKEACHOVÁ. Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, 1996. info
  • GEERTZ, Clifford. Interpretace kultur :vybrané eseje. Translated by Hana Červinková - Václav Hubinger - Hedvika Humlíčková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 565 s. ISBN 80-85850-89-3. info
  • GIDDENS, Anthony. Důsledky modernity. Translated by Karel Müller. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998, 195 s. ISBN 80-85850-62-1. info
  • GIDDENS, Anthony. Unikající svět :jak globalizace mění náš svět. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 135 s. ISBN 80-85850-91-5. info
  • GLADWELL, Malcolm. The tipping point : how little things can make a big difference. 1st ed. Boston: Little, Brown, 2000, xii, 301. ISBN 0316316962. info
  • Pohlaví, gender a společnost. Edited by Ann Oakley - Milena Poláčková - Martin Poláček. 1. vyd. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-403-6. info
  • RITZER, George. Mcdonaldizace společnosti : výzkum měnící se povahy soudobého společenského života. Translated by Věra Topilová. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996, 176 s. ISBN 8020005714. info
  • KELLER, Jan. Teorie modernizace. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2007, 194 s. ISBN 9788086429663. info
  • THOMPSON, John B. Média a modernita : sociální teorie médií. Translated by Jan Jirák. 1. čes. vyd. Praha: Karolinum, 2004, 219 s. ISBN 8024606526. info
  • ZÁVĚŠICKÝ, Jan. Globalizace terorismu: staronový fenomén. Mezinárodní politika. Praha: Ústav mezinárodních vztahů, 2006, XXX, č. 10, s. 12-15. ISSN 0543-7962. info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Požadavky k ukončení semináře: - 75 % úspěšnost vědomostního testu jako předpoklad připuštění k ústní zkoušce. - napsání čtyřstránkové eseje na zadané téma. Práce posílejte do e-kurzu Sociálně pedagogické teorie na mood-lince.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1257
Seminární témata Seminární téma je možno zpracovat formou eseje nebo jako odborný článek v rozsahu minimálně čtyř stran. Úkoly pro studenty v semináři: - zpracování/analýza vybrané sociální teorie z přehledu témat a její začlenění/aplikace do konkrétního společensko-edukačního problému v současné době. - diskuse nad významem sociálních teorií při diagnostice, evaluaci a predikci jevů společensko – edukační reality. - četba literatury, tvorba konspektů zaměřených na probíranou studijní literaturu. - monitorování hromadných sdělovacích prostředků v oblasti sociálně – edukační problematiky a následná reflexe studentů nad sledovanými příspěvky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.