SZ7MP_PsSP Psychologie ve školní praxi - seminář

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Ambrožová (cvičící)
Mgr. Dagmar Černá (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Rudolf Kohoutek, CSc.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SZ7MP_PsSP/01: Po 12:30–13:15 učebna 34, J. Mareš
SZ7MP_PsSP/02: Po 13:25–14:10 učebna 34, J. Mareš
SZ7MP_PsSP/03: Po 14:20–15:05 učebna 34, J. Mareš
SZ7MP_PsSP/04: Po 15:15–16:00 učebna 34, J. Mareš
SZ7MP_PsSP/05: St 8:50–9:35 učebna 34, I. Žaloudíková
SZ7MP_PsSP/06: St 9:45–10:30 učebna 34, I. Žaloudíková
SZ7MP_PsSP/07: St 10:40–11:25 učebna 34, I. Žaloudíková
SZ7MP_PsSP/08: St 17:05–17:50 učebna 24, H. Ambrožová
SZ7MP_PsSP/09: St 18:00–18:45 učebna 24, H. Ambrožová
SZ7MP_PsSP/10: Po 17:05–17:50 učebna 34, H. Ambrožová
SZ7MP_PsSP/11: Po 18:00–18:45 učebna 34, H. Ambrožová
SZ7MP_PsSP/12: St 18:00–18:45 učebna 34, E. Filípková
SZ7MP_PsSP/13: St 18:55–19:40 učebna 34, E. Filípková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 55 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V semináři jsou diskutována témata z přednášek, prostřednictvím referátů, malých výzkumných sond a řešení modelových situací. Studenti v závěrečné seminární práci potvrzují schopnost řešení běžných praktických problémů školské praxe na základě získaných teoretických znalostí. Znalost pojmů, konceptů a teorií je ověřována písemným testem.
Osnova
  • 1. Psychologie výchovy a vyučování. 2. Vývoj psychologie v pedagogické praxi. 3. Teoretické koncepce a směry. 4. Metody psychologie. 5. Psychologický výzkum výchovy a vyučování. 6. Učení a jeho druhy .Přeučení. Transfer a interference. 7. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti a návyky; kompetence). 8. Vyučování z hlediska psychologie. 9. Příčiny školní úspěšnosti a neúspěšnosti. 10. Zkoušení žáků. 11. Typy výchovy. 12. Osobnost žáka současné školy. 13. Formativní vlivy působící na žáka. 14. Osobnost učitele. 15. Vztahy mezi učitelem a žákem. 16. Klima školní třídy a školy. 17. Závady (dificility) a poruchy chování ve škole. 18. Tvořivost. 19. Sebevýchova. 20. Psychohygiena, poradenství, psychoterapie.
Literatura
  • Ebrary Education etc. - http://www.ped.muni.cz/wlib/
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Psychologie osobnosti a zdraví žáka. První. Brno: Masarykova univerzita, pedagogická fakulta, 2006, 167 s. Výzkumný záměr Škola a zdraví. ISBN 80-210-4077-7. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002, 544 s. ISBN 80-214-2203-3. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
Metody hodnocení
seminář, skupinové diskuse, modelové situace, četba
zápočet - aktivní účast, seminární práce, zápočtový test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.