ZS1BK_CjJA Jazyková analýza textu

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/0/6. 6 hodin. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Ivo Martinec, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Karla Ondrášková, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Karla Ondrášková, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je syntéza teoretických poznatků i praktických dovedností získaných studiem předmětů Současný český jazyk I až Současný český jazyk V. Student se učí poznávat strukturu textu, pravidla členění textu na dílčí textové jednotky, poznávat funkci jednotek nižších jazykových rovin v souvislosti s jejich pozicí ve výpovědi a textu, ale také hodnotit nedostatky v textové výstavbě a v syntaktické stavbě projevů psaných mluvených. Po procvičení tvaroslovné a pravopisné korektury textu mají studenti prokázat schopnost provést komplexní jazykovou analýzu textu a konkrétních jazykových nedostatků. Seminář může sloužit nejen jako prostředek syntézy dosavadních poznatků, ale může být také průpravou pro didaktiku českého jazyka.The purpose of the subject is syntheses of the theoretical knowledge and practical abilities that the students have won in the subjects Contemporary Czech language I, II, III, IV V (phonetics and phonology, orthography, vocabulary and word forming, syntax, stylistics). Students shall recognise the structure of the text, textual units and their function. They practise analysing of the text by analysing the sentence and the compound sentence. They practise recognising the mistakes in the structure and composition of spoken and written texts. After practising of the grammar and orthography correction the students should be able to make completed linguistic analysis of the texts and correct all mistakes . This subjects can give to the students the ability of the synthetic interpretation of the text and prepare them for the methodology of the Czech language teaching in the primary school.
Osnova
  • 1. Text jako jednotka jazykové komunikace. Struktura textu. Základní pojmy. 2. Texty mluvené a psané komunikace, jejich charakteristika. 3. Rozbor konkrétních psaných textů. Kompozice textů, nejčastější nedostatky v kompozici textu, jejich hodnocení. 4. Syntaktická stavba nejmenší textové jednotky, tj. výpovědi. Odchylky v pravidelné stavbě větné a jejich hodnocení. Záměrné odchylky (elipsa, samostatný větný člen apod.) a jejich funkčnost. 5. Nedostatky v syntaktické stavbě výpovědí projevů psaných. Nedostatky v syntaktické stavbě výpovědí projevů mluvených (opakování, výplňková slova, vybočení z pravidelné větné stavby apod.). 6. Lexikální jednotky ve výpovědi. Stylistická charakteristika lexikálních prostředků. Nefunkční využití stylově příznakových lexikálních prostředků. 7. Tvaroslovná analýza textu. Nejčastější odchylky od tvaroslovné kodifikace a jejich příčiny. Korektura gramatických chyb. Korektura pravopisných chyb v textu. 8. Komplexní jazyková analýza textu. Analýza nedostatků pravopisných, tvaroslovných, lexikálních a syntaktických a jejich vzájemné souvislosti. Stylizační nedostatky v textu. 1. Text and language communication. Structure of the text, text units. Introduction in the terminology of the textual analysis. 2. Spoken and written texts. Description and interpretation of them. 3. Analysis of the written texts. Composition of the written texts. The most frequent mistakes in the text composition. 4. Syntactical structure of the sentence. Some irregularities in the structure of the sentence. Ellipsis. Separated elements of the sentence. 5. Some mistakes in the syntactical structure of the written texts and in the spoken texts (repetition, filling words, defective syntactical structure). 6. Lexical units in the text and in the sentence. Stylistic markers of the lexical units. Bad functional using of the lexical units with the stylistic markers. 7. Morphological analysis of the texts. The most frequent morphological deviation compare to the codification. Correction of the grammatical and orthographic mistakes. 8. Completed linguistic analysis of the texts. Analysis of the morphological, lexical and syntactical mistakes. Stylistic problems in the text structure.
Literatura
  • HUBÁČEK, Jaroslav, Eva JANDOVÁ a Jana SVOBODOVÁ. Čeština pro učitele. Vyd. 4. [Opava]: Vade mecum bohemiae, 2002, 323 s. ISBN 80-86041-30-1. info
  • KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
  • KOLÁŘOVÁ, Ivana. Cvičení ze skladby pro studující učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2000, 49 s. ISBN 80-210-2422-4. info
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Základy stylistiky češtiny. 1999. vyd. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 1999, 89 s. ISBN 80-210-1436-9. info
  • HAUSER, Přemysl. Nauka o slovní zásobě. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 195 stran. URL info
Metody hodnocení
Typ výuky: konzultace. Předmět je ukončen zápočtem.
Informace učitele
Konzultaci s učitelem je možno domluvit i mimo konzultační hodiny prostřednictvím fakultní pošty.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.