PdF:ZS1BP_ARP2 Aranžování škol. prostorů 2 - Informace o předmětu
ZS1BP_ARP2 Aranžování a úprava školních prostorů 2
Pedagogická fakultajaro 2009
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce) - Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D. - Předpoklady
- ZS1BP_ARP1 nebo Bi1BP_ARC1, zájem o aktivní zkušenostní učení, platné očkování proti tetanu, vhodné pracovní oblečení
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Aranžování je alternativní aktivizující forma učení ve studijních programech připravujících učitele dle trendů vzdělávání pro 21. století v Evropě. Významným principem je humanizace vzdělávání a orientace na výchovu k udržitelnému životu a zdraví. Život ve 21. století vyžaduje nový pohled na vzdělávání.
Hlavní cíle kurzu jsou:
absolvent kurzu
porozumí významu aranžování pro rozvoj environmentální gramotnosti v základním vzdělávání;
osvojí si základní aranžérské dovedností pro využití aranžování na ZŠ;
získá základní znalosti o aranžování a vazbě od ikebany až po dnešek;
rozezná vliv aranžování na rozvoj osobnosti žáka;
vypracuje několik modelových tématických aranžmá / Velikonoce, "Životodárná voda", "Aranžování pro radost", "Společná kompozice" aj.;
dokáže vymezit hlavní cíle využití aranžování v základním školství;
porozumí a analyzuje měnící se podoby aranžování v moderním světě - Osnova
- 1, Aranžování a vazba jako alternativní formy výchovy a vzdělávání pro trvale udržitelný život a rozvoj společnosti - úloha učitele v základním vzdělávání - metody formy, prostředky 2;
- 2. Biotopová zahrada – modelové prostředí pro základní vzdělávání - možnosti využití pro aktivizující a alternativní vyučování a učení;
- 3. Význam aranžování a praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost aranžování, vazby a zdravé přírody se zdravím člověka;
- 4. Nácvik základních dovedností, získávání profesních návyků, přímá práce s žáky ve středisku a na klinické škole;
- 5. Teoretické a praktické základy aranžování a vazby :
- - "Životodárná voda" - sesazování pokojových rostlin dle biomů světa;
- - "Velikonoce“ – využití ve výuce na ZŠ a pro zdraví;
- - Bonsai;
- -"Inspirace u odborníků";
- - Aranžování pro zdraví 2 - využití květin, zeleniny a ovoce ze školní zahrady;
- - "Aranžování pro radost" - využití řezaných rostlin ze školní zahrady;
- Literatura
- HESSAYON, D. G. Aranžování květin. Vyd. 1. Praha: BETA-Dobrovský & Ševčík, 2000, 128 s. : i. ISBN 80-86278-88-3. info
- HESSAYON, D. G. Okrasné stromy a keře v zahradě. Vyd. 1. Praha: BETA-Dobrovský a Ševčík, 1997, 128 s. ISBN 80-86029-24-7. info
- HIEKE, Karel. Pokojové rostliny. 4., dopl. vyd. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1988, 414 s. info
- Metody hodnocení
- Skupinové projekty, diskuse v hodinách, domácí příprava na každý blok, prezentace odborníků z dané oblasti. Aktivní aranžování k tématům. Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a diskuse.
- Informace učitele
- Praktická cvičení. Aktuální sylaby, studijní literatura a podmínky studia jsou na e-learningu předmětu v IS MU Brno, ČR. Materiál na jednotlivé lekce kurzu si bude student částečně hradit. Většina kompozic se stává majetkem autora.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/ZS1BP_ARP2