ZS1BP_ARP2 Aranžování a úprava školních prostorů 2

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Předpoklady
ZS1BP_ARP1 nebo Bi1BP_ARC1, zájem o aktivní zkušenostní učení, platné očkování proti tetanu, vhodné pracovní oblečení
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Aranžování je alternativní aktivizující forma učení ve studijních programech připravujících učitele dle trendů vzdělávání pro 21. století v Evropě. Významným principem je humanizace vzdělávání a orientace na výchovu k udržitelnému životu a zdraví. Život ve 21. století vyžaduje nový pohled na vzdělávání.
Hlavní cíle kurzu jsou:
absolvent kurzu
porozumí významu aranžování pro rozvoj environmentální gramotnosti v základním vzdělávání;
osvojí si základní aranžérské dovedností pro využití aranžování na ZŠ;
získá základní znalosti o aranžování a vazbě od ikebany až po dnešek;
rozezná vliv aranžování na rozvoj osobnosti žáka;
vypracuje několik modelových tématických aranžmá / Velikonoce, "Životodárná voda", "Aranžování pro radost", "Společná kompozice" aj.;
dokáže vymezit hlavní cíle využití aranžování v základním školství;
porozumí a analyzuje měnící se podoby aranžování v moderním světě
Osnova
  • 1, Aranžování a vazba jako alternativní formy výchovy a vzdělávání pro trvale udržitelný život a rozvoj společnosti - úloha učitele v základním vzdělávání - metody formy, prostředky 2;
  • 2. Biotopová zahrada – modelové prostředí pro základní vzdělávání - možnosti využití pro aktivizující a alternativní vyučování a učení;
  • 3. Význam aranžování a praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost aranžování, vazby a zdravé přírody se zdravím člověka;
  • 4. Nácvik základních dovedností, získávání profesních návyků, přímá práce s žáky ve středisku a na klinické škole;
  • 5. Teoretické a praktické základy aranžování a vazby :
  • - "Životodárná voda" - sesazování pokojových rostlin dle biomů světa;
  • - "Velikonoce“ – využití ve výuce na ZŠ a pro zdraví;
  • - Bonsai;
  • -"Inspirace u odborníků";
  • - Aranžování pro zdraví 2 - využití květin, zeleniny a ovoce ze školní zahrady;
  • - "Aranžování pro radost" - využití řezaných rostlin ze školní zahrady;
Literatura
  • HESSAYON, D. G. Aranžování květin. Vyd. 1. Praha: BETA-Dobrovský & Ševčík, 2000, 128 s. : i. ISBN 80-86278-88-3. info
  • HESSAYON, D. G. Okrasné stromy a keře v zahradě. Vyd. 1. Praha: BETA-Dobrovský a Ševčík, 1997, 128 s. ISBN 80-86029-24-7. info
  • HIEKE, Karel. Pokojové rostliny. 4., dopl. vyd. Praha: Státní zemědělské nakladatelství, 1988, 414 s. info
Metody hodnocení
Skupinové projekty, diskuse v hodinách, domácí příprava na každý blok, prezentace odborníků z dané oblasti. Aktivní aranžování k tématům. Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičení a diskuse.
Informace učitele
Praktická cvičení. Aktuální sylaby, studijní literatura a podmínky studia jsou na e-learningu předmětu v IS MU Brno, ČR. Materiál na jednotlivé lekce kurzu si bude student částečně hradit. Většina kompozic se stává majetkem autora.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012.