ZS1MP_PDM2 Didaktika matematiky 2

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Růžena Blažková, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: RNDr. Milena Vaňurová, CSc.
Rozvrh
Po 10:40–11:25 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice výuky matematiky na 1. stupni základní školy, jejím teoretickém matematickém základu a metodách a formách práce ve výuce matematiky. Poznávací a pojmotvorné procesy v matematice. Důležitost transformace odborných matematických poznatků do systému učiva matematiky ZŠ v oblasti zavádění přirozených čísel a racionálních čísel a operací s nimi. Předmět integruje poznatky z matematiky, pedagogiky, psychologie, obecné didaktiky, sociologie. Studenti se seznámí s různými metodickými postupy v matematice v různých fázích edukačního procesu. Zavedení přirozených čísel na 1. stupni ZŠ a postupné budování polokruhu všech přirozených čísel od 1. do 5. ročníku ZŠ. Další číselné obory na 1. stupni ZŠ (zlomek, desetinné číslo). Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Rozvoj funkčního myšlení, základní pojmy kombinatoriky v úlohách na 1. stupni ZŠ. Elementy popisné statistiky. Základní pojmy geometrie v rovině a v prostoru. Shodná zobrazení v rovině a v prostoru a jejich užití na 1. stupni ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže).
Osnova
  • Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice výuky matematiky na 1. stupni základní školy, jejím teoretickém matematickém základu a metodách a formách práce ve výuce matematiky. Poznávací a pojmotvorné procesy v matematice. Důležitost transformace odborných matematických poznatků do systému učiva matematiky ZŠ v oblasti zavádění přirozených čísel a racionálních čísel a operací s nimi. Předmět integruje poznatky z matematiky, pedagogiky, psychologie, obecné didaktiky, sociologie. Studenti se seznámí s různými metodickými postupy v matematice v různých fázích edukačního procesu. Zavedení přirozených čísel na 1. stupni ZŠ a postupné budování polokruhu všech přirozených čísel od 1. do 5. ročníku ZŠ. Další číselné obory na 1. stupni ZŠ (zlomek, desetinné číslo). Metodický a didaktický rozbor témat učiva matematiky v jednotlivých ročnících 1. stupně ZŠ. Rozvoj funkčního myšlení, základní pojmy kombinatoriky v úlohách na 1. stupni ZŠ. Elementy popisné statistiky. Základní pojmy geometrie v rovině a v prostoru. Shodná zobrazení v rovině a v prostoru a jejich užití na 1. stupni ZŠ. Tvůrčí a kritické posouzení postupů uvedených v různých řadách učebnic. Uplatnění aktivizujících forem práce a forem, které rozvíjejí zájem žáků o matematiku (manipulativní činnost, didaktické hry, zajímavé úlohy, matematické soutěže).
Literatura
  • VAŇUROVÁ, Milena a Růžena BLAŽKOVÁ. Didaktika matematiky 1 [online e-learningový kurz]. 2005. URL info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3022-4. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 187 s. ISBN 80-7178-581-4. info
  • Predškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ, Milena VAŇUROVÁ a Miloslav BLAŽEK. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. 2000, 93 s. ISBN 80-85931-89-3. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Slovní úlohy na 1. stupni ZŠ. první. Brno: PdF MU, 1998, 43 s. info
  • BLAŽKOVÁ, Růžena, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 78 s. ISBN 8021004681. info
  • KUŘINA, František. Umění vidět v matematice. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 247 s. ISBN 8004237533. info
Metody hodnocení
Písemná a ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022.