Ze2BP_ATC4 Tvorba a využití atlasů

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět navazuje na předměty Geoinformatika pro učitele, GIS a Kartografie. Cílem je osvojit si dovednosti hodnocení a vytváření koncepcí atlasů a map při dodržení kartografických zásad a postupů, rozšíření vědomostí o atlasové tvorbě a dovedností využívat atlasy ve školní výuce. Na konci semestru budou studenti schopni připravovat výuku zeměpisu a účelným využitím atlasů, zhodnotit a navrhnout podrobnou koncepci atlasu konkrétního tématu či účelu atlasu a prezentovat ji.
Osnova
  • Základy tvorby atlasu, zásady tvorby map
  • úloha atlasů ve výuce zeměpisu, jejich využití
  • Seznámení s tvorbou a produkcí atlasů v České republice a vybraných státech světa, zejména evropských
  • Atlasy na webu
  • Popis koncepce vybraného atlasu,
  • Porovnání rozdílných koncepcí atlasů a odvození jejich účelu
  • Samostatná práce
  • Návrh vlastní koncepce atlasu, projekt Atlas ve škole
Literatura
  • KLÍMOVÁ, Eva. Školní atlas českých dějin : atlas pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Praha: Kartografie, 2006, 64 s. ISBN 8070118814. info
  • BIČÍK, Ivan. Školní atlas dnešní Evropy a Česka. 1. vyd. Praha: Terra, 2003, 39 s. ISBN 8090228259. info
  • Školní atlas Evropy. 1. vyd. Praha: Kartografie Praha, a. s., 2001, 48 s. info
  • Školní atlas České republiky. 1. vyd. Praha: Kartografie, 2000, 32 s. ISBN 80-7011-657-9. info
  • HERBER, Vladimír, Vít VOŽENÍLEK, Jaromír KAŇOK a Miroslav MIKŠOVSKÝ. Školní atlas České republiky (Geodézie ČS, a.s., 1999) - kartografické hodnocení. Geodetický a kartografický obzor. Praha: Vesmír, spol. s.r.o., 2000, roč. 46 (88), č. 8, s. 174-176. ISSN 0016-7096. info
  • Školní atlas dnešního světa. 1. vyd. Praha: Terra, 2000, 171 s. ISBN 80-902282-2-4. info
  • Školní atlas [Ikar, 1999]. Vyd. 1. Praha: Ikar, 1999, 160 s. ISBN 80-7202-454-X. info
  • KLÍMOVÁ, Eva. Školní atlas České republiky. 1. vyd. Praha: Geodézie ČS, 1999, 113 s. +. ISBN 80-85897-39-3. info
  • TOMEŠ, Jiří a Radovan JELÍNEK. Dnešní svět :školní atlas. [Praha]: Terra, 1996, 93 s. ISBN 80-902282-0-8. info
  • Školní atlas světa. 3. vyd. Praha: Kartografie, 1989, 136 s. info
  • Školní atlas československých dějin. 1. vyd. Praha: Ústřední správa geodesie a kartografie, 1959, 44 s. info
Metody hodnocení
Zápočet; výuka probíhá formou cvičení v laboratoři GIS Předpokladem k úspěšnému zakončení je vypracování návrhu atlasu s komentářem o jeho praktickém uplatnění ve výuce zeměpisu na základní škole; zpracování práce na téma: návrh vyučovací hodiny zeměpisu s maximálním využitím atlasu.
Informace učitele
HOJOVEC, V., et. al. Kartografie. Praha: SNTL, 1987, 660 s.
NOVÁK, V., MURDYCH, Z.: Kartografie a topografie. SPN Praha, 1988, 318 s.
NOVÁK, S., KRAMÁREKOVÁ, H.: Česká a slovenská kartografická tvorba v školských zemepisných atlasoch. Geodetický a kartografický obzor, roč. 49, č. 7 – 8/2003, s. 142-150
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2009/Ze2BP_ATC4