PdF:Bi2BP_EKOL Ekologie pro zákl. vzděl. - Informace o předmětu
Bi2BP_EKOL Ekologie pro základní vzdělávání
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (cvičící)
Mgr. Robert Vlk, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2BP_EKOL/01: Po 12:30–14:10 laboratoř 82, Z. Lososová, B. Rychnovský, R. Vlk
Bi2BP_EKOL/02: Út 8:50–10:30 laboratoř 82, Z. Lososová, B. Rychnovský, R. Vlk
Bi2BP_EKOL/03: Út 12:30–14:10 laboratoř 82, Z. Lososová, B. Rychnovský, R. Vlk
Bi2BP_EKOL/04: St 13:25–15:05 laboratoř 82, Z. Lososová, B. Rychnovský, R. Vlk - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: prokázat praktické zvládnutí teoretických znalostí základů obecné ekologie - (1) ekologické faktory vodního prostředí (případně i podnebí a ekologické faktory ovzduší); (2) ekologické faktory půdy; ekologie populací (demekologie) - (3) denzita a (4) mortalita populace; (5) vlastnosti biocenóz (příp. i základy fytocenologie); (6) potravní vztahy (potravní řetězce, potravní pyramidy, analýza potravního spektra).
- Osnova
- 1. Ekologické faktory vodního prostředí I - tekoucí vody.
- 2. Ekologické faktory vodního prostředí II - stojaté sladké vody.
- 3. Podnebí a ekologické faktory ovzduší.
- 5. Ekologické faktory půdy - analýza hrabanky.
- 6. Komplexní autekologická studie na modelu vybraného rostlinného nebo živočišného druhu.
- 7. Ekologie populací (demekologie) I - metody stanovení hustoty populace na příkladu drobných savců.
- 8. Ekologie populací (demekologie) II - tabulka úmrtnosti a křivka prežívání vybraného druhu ptáka (lesního pěvce).
- 9. Vlastnosti biocenóz I: kvantitativní znaky - hustota druhů, abundance, produkce - biomasa, dominance na příkladu ornitocenózy (např. lesa).
- 10. Vlastnosti biocenóz II: strukturální znaky - frekvence, faunistická podobnost = druhová identita, diverzita, ekvitabilita na příkladu ornitocenózy (např. lesa).
- 11. Základy populační ekologie rostlin a fytocenologie; problematika invazních rostlin.
- 12. Potravní vztahy, potravní řetězce, potravní pyramidy - Struktura potravy - analýza potravního spektra na modelu ptačího predátora (rozbor vývržků sov např. kalouse ušatého či sýčka obecného).
- Literatura
- LAŠTŮVKA, Zdeněk a Pavla KREJČOVÁ. Ekologie. 1. vyd. Brno: Konvoj, 2000, 184 s. ISBN 8085615932. info
- Cvičení z ekologie živočichů. Edited by Bohumil Losos. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1992, 229 s. ISBN 8021005181. info
- SLAVÍKOVÁ, Jiřina. Ekologie rostlin. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 366 s. info
- LOSOS, Bohumil. Ekologie živočichů. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 316 s. info
- Výukové metody
- laboratorní cvičení - stanovení ekologických charakteristik
- Metody hodnocení
- K získání zápočtu je třeba (kromě docházky a aktivní účasti na cvičeních) dodat 6(-7) protokolů resp. seminárních prací: 1. vodní prostředí (1-2), 2. hustota populace, 3. mortalita populace, 4. vlastnosti zoocenóz, 5. analýza vývržků sov a 6. analýza hrabanky.
- Informace učitele
- Předpokladem pro zapsání předmětu by rozhodně mělo být úspěšné absolvování předmětů ZOBP, ZOZP, BHNP a ZZBP a také současné zapsání předmětů ZBVP, ZZSP a CTBZ! Předmět je tedy naprosto nevhodný pro studenty 1. ročníku, kteří doposud, kromě Úvodu do studia biologie, neabsolvovali žádný biologický předmět! Jedná se zřejmě o extrémně náročný předmět, u kterého se úspěšnost splnění v posledních 3 letech pohybovala pouze kolem 70-75%, a to u studentů 3. ročníku (!), pro které byl donedávna určen! ... U nedostatečně teoreticky připravených studentů 1. ročníku je pravděpodobnost úspěšného absolvování (získání zápočtu ve 2. semestru studia) zřejmě mizivá.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/Bi2BP_EKOL