Bi2MP_BZZL Buněčné základy životních dějů

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/2. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc.
Rozvrh
Út 8:50–10:30 učebna 27
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto cyklu cvičení student -- pochopí a dokáže vysvětlit základní procesy, které se v živých systémech odehrávají na buněčné úrovni, tedy základy buněčné a molekulární biologie a genetiky. -- dokáže na vybraných příkladech názorně vysvětlit podstatu genetického kódu, jeho redundanci, univerzálnost, příčiny vzniku a důsledek genových (bodových) mutací -- podrobně popíše průběh exprese genetické informace, zejména transkripci a translaci -- vysvětlí nukleozomovou strukturu chromozomu -- popíše průběh buněčného cyklu a analyzuje význam jeho jednotlivých částí; pláže vztáhnout význam znalosti koncepce buněčného cyklu pro aplikovanou vědu a tím pro zdravý život člověka – léčení rakoviny, kmenové buňky, transplantace orgánů, farmakogenetiku. -- vysvětlí pojmy telomera, apoptóza, nekróza a význam těchto struktur a procesů pro stárnutí a smrt buňky (organizmu) -- je pochopí postavení buňky ve vícebuněčmém (lidském) organizmu, názorně vysvětlí proces příjmu a zpracování signálu buňkou, transport látek uvnitř i ven z buňky a funkci cytoskeletálních struktur v eularyontní buňce.
Osnova
  • Exprese genetické informace – modelové úlohy. Molekulární podstata genových, chromozomových a geonomových mutací. Novinky z molekulární genetiky: lidské geny pro sportovní výkonnost, pro vznik patologických závislostí pro vývoj obezity apod. Typy buněk a typy tkání. Buňka ve světelném a v elektronovém mikroskopu. Prohlídka a nákresy vybraných histologických preparátů. Fluorescenční mikroskopie - princip, využití. Přímá a nepřímá fluorescence. Imunofluorescence. Vizualizace mikrotubulů a aktinových mikrofilament metodami fluorescenční mikroskopie. Demonstrace chromozomálních aberací pomocí fluorescenčních metod. Typy komunikací buňka - virus. Buněčná nekróza, buněčná apoptóza. Osudy buněk ve vícebuněčném (lidském) organizmu. Ukázky praktického využití videa ve výuce na základní škole s cílem vyřešit některé vybrané jednodušší úlohy z cytologie.
Literatura
  • ROSYPAL, Stanislav, Jiří DOŠKAŘ, Roman PANTŮČEK, Jana KAILEROVÁ, Jiřina RELICHOVÁ, Vladislava RŮŽIČKOVÁ, Jan ŠMARDA, Jan ŠMARDA a Jiří ŠTĚPÁN. TERMINOLOGIE MOLEKULÁRNÍ BIOLOGIE. České odborné termíny, definice a anglické ekvivalenty. První vydání. Brno: Vydavatel Prof. RNDr. Stanislav Rosypal, DrSc. Vodova 80, 612 00 Brno, 2001, 300 s. ISBN 80-902562-3-6. URL info
  • NEČAS, Oldřich, Augustin SVOBODA, Milan HEJTMÁNEK, Roman JANISCH, Miroslav ČERVINKA, Karel LENHART a Zdeněk KOLÁŘ. Obecná biologie pro lékařské fakulty. 3. přepracované, v H+H 1. Jinočany: H+H, 2000, 554 s. ISBN 80-86022-46-3. info
  • ALBERTS, Bruce. Základy buněčné biologie :úvod do molekulární biologie buňky. 1. vyd. Ústí nad Labem: Espero, 1999, xxvi, 630. ISBN 80-902906-0-4. info
  • HEJTMÁNEK, Milan. Cvičení z biologie. 2. vyd. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1988, 200, xiii. ISBN 80-210-0179-8. info
Výukové metody
V první části semestru studenti zpracují 50 modelových úloh a pokusů z oblasti buněčné a molekulární biologie a genetiky a genetiky – transkripce a translace genetické informace, replikace DNA, proces vzniku bodových mutací. Ve druhé části semestru se jedná o prohlížení vybraných histologických preparátů, fotografií buněk a vybraných částí výukových videoprogramů, které se týkají kapitol o struktuře a funkci různých typů buněk a tkání lidského těla.
Metody hodnocení
Kolokvium. Student vyplňuje písemný test skládající se z 50 otázek. Dosažení 35 otázek znamená úspěšné složení testu. Po zhodnocení testu následuje v plénu diskuse, ve které se zopakuje a znovu vysvetlí správné řešení jednotlivých zadaných otázek.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.