Bi2MP_HNRL Systém a evoluce nižších rostlin a hub pro základní vzdělávání

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 8:50–9:35 laboratoř 82
Předpoklady
Znalost základů systému a evoluce sinic, řas a hub. Základní praktické poznání hlavních zástupců těchto organismů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci těchto laboratorních cvičení bude posluchač schopen určit a zařadit další zástupce (oproti kurzu Bi2BP_BHNL) systematických jednotek sinic, řas, hub a houbových organismů a lišejníků, které se vyskytují v České republice. Rozšíří si své znalosti o těchto organismech. Bude pozorovat zejména živé zástupce. Bude schopen opatřit si materiál do výuky, zpracovat ho, konzervovat, určovat a pracovat s určovacími klíči. Ve cvičení budou demonstrovány organismy vhodné pro výuku na základní škole.
Osnova
  • 1.Pozorování zástupců systematických jednotek sinic, řas, hub a houbových organismů a lišejníků, které se vyskytují v České republice. Zisk materiálu do výuky, jeho zpracování, konzervace. Determinace a práce s určovacími klíči.
  • 2.Sinice: Odd. Cyaonobacteria demonstrace ekologicky významných zástupců, hlavní determinační znaky, výskyt, význam.
  • 3.Řasy: Odd. Euglenophyta, odd. Dinophyta, odd. Cryptophyta, odd. Heterokontophyta, odd. Rhodophyta, odd. Chlorophyta, odd. Charophyta demonstrace význačných zástupců hlavní determinační znaky, výskyt, význam.
  • 4.Houby a houbové organismy: Odd. Mycetozoa pozorování aethalií u některých zástupců, odd.Oomycota pozorování a zakreslení několika zástupců, odd. Zygomycota - pozorování a zakreslení vybraných zástupců, odd. Ascomycota - pozorování významných zástupců, odd. Basidiomycota, tř. Uredinomycetes - demonstrace rostlin napadených rzí a snětí - herbářové položky. tř. Ustilaginomycetes - prašná sněť, tř. Agaricomycetes - určování hub podle plodnic
  • 5.Pozorování a určování našich druhů lišejníků, hlavní určovací znaky.
Literatura
  • Hindák F. et al. (1978): Sladkovodné riasy. - SPN Bratislava
  • HINDÁK, František. Kľúč na určovanie výtrusných rastlín. 1. slov. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1975, 396 s. info
  • SVRČEK, Mirko. Klíč k určování bezcévných rostlin : sinice, řasy, hlenky, houby, lišejníky a mechorosty. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976, 579 s. info
  • SVRČEK, Mirko a A KOLEKTIV. Klíč k určování bezcévných rostlin. Praha: SPN, 1976, 579 s. info
Výukové metody
Laboratorní cvičení.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu: - řádně vedené protokoly - řádná docházka do cvičení - uspěšné zvládnutí praktické zkoušky ze získaných poznatků.
Informace učitele
Další determinační literatura: Veselý et al. (1972): Přehled československých hub. - Academia Praha Červenka M. et al. (1972): Klúč na určovanie výtrusných rastín II. diel. Slizovky a huby. - SPN Bratislava Grunert H. a R. (1995): Houby. Knižní klub Praha. Hagara L. Antonín V. et Baier J. (1999): Houby. - Aventinum, Praha, 416 s. Keizer G. J. (1998): Encyklopedie hub. - Rebo Productions, Česlice, 2. vyd., 288 s. Readers Digest Výběr (2003): Houby česká encyklopedie + kapesní atlas hub. - Readers Digest Výběr, Praha Černohorský Z. et al. (1956): Klíč k určování lišejníků ČSR. I. díl. - Nakl. ČSAV, Praha Jarkovský M. (1978): Lišejníkové látky a jejich identifikace. - Pedag. fak., Hradec Králové Pišút I. et al. (1974): Kľúč na určovanie výtrusných rastlín. III. diel. - Slov. pedag. nakl., Bratislava V průběhu navazujícího magisterského studia oboru Učitelství přírodopisu pro ZŠ jsou vypsány čtyři povinně volitelné předměty: Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Zoologie strunatců pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém a fylogeneze nižších rostlin a hub pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení), Systém vyšších rostlin pro základní vzdělávání (přednáška + cvičení). Studenti jsou povinni vybrat si alespoň dva z nich. Pokud si vyberou (nad rámec dvou předmětů) další předmět navíc, zavazují se k jeho splnění.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.