PdF:CJ2BP_LTL1 Teorie literatury 1 - Informace o předmětu
CJ2BP_LTL1 Teorie literatury pro učitele 1
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. David Kroča, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ2BP_LTL1/01: Po 16:10–17:50 učebna 10, D. Kroča
CJ2BP_LTL1/02: Čt 14:20–16:00 učebna 54, D. Kroča - Předpoklady
- CJ2BP_LUSL Úvod do studia lit.a lit. vědy
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je pomoci studentům při osvojování metod literární vědy a poznávání zásad literárněvědné práce. Výsledkem semináře je písemná seminární práce: analytická studie v rozsahu cca 10 normostran (18 000 znaků). Studenti se zabývají rozborem současné české prózy podle vlastního výběru. Své analýzy prezentují nejprve formou ústního referátu, v závěru semestru pak odevzdávají písemnou podobu seminární práce. Studenti tak budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem.
- Osnova
- 1.Literatura oboru a podmínky získání zápočtu: úspěšné zvládnutí seminární práce.
- 2.Metody tvůrčího psaní: tvorba analytické studie. Práce se sekundární literaturou.
- 3.Poetika prózy a možnosti interpretace prozaického textu.
- 4.Architektonika, kompozice. Kompoziční výstavba jako klíč k interpretaci.
- 5.Motivický rozbor prozaického textu: ukázky.
- 6.Kompoziční analýza prozaického textu: kritické čtení vybrané studie.
- 7.Závěrečné hodnocení seminárních prací.
- Literatura
- HRABÁK, Josef. K morfologii současné prózy. Vyd. 1. Brno: Blok, 1969, 196 s. info
- HRABÁK, Josef. Poetika. Druhé vydání. Praha: Československý spisovatel, 1977, 361 stran. info
- JANKOVIČ, Milan. Kapitoly z poetiky Bohumila Hrabala. Vyd. 1. Praha: Torst, 1996, 205 s., [1. ISBN 80-7215-003-0. info
- CHVATÍK, Květoslav. Svět románů Milana Kundery. [Brno]: Atlantis, 1994. ISBN 8071080802. info
- VŠETIČKA, František. Podoby prózy :o kompoziční výstavbě české prózy dvacátých let 20. století. V Olomouci: Votobia, 1997, 248 s. ISBN 80-7198-262-8. info
- BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace :k modernímu prozaickému textu. Vyd. 1. Brno: Host, 2003, 360 s. ISBN 80-7294-080-5. info
- Výukové metody
- Studenti seminární formou (rozbory a interpretace vybraných děl) budou vedeni k tomu, aby zvládli identifikovat a analyzovat poetiku literáního díla. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat. Hlavní metodou výuky je seminární cvičení.
- Metody hodnocení
- Podmínkou získání zápočtu je vypracování písemné práce: analytické studie v rozsahu cca 10 normostran (18 000 znaků). Studenti se zabývají rozborem současné české prózy podle vlastního výběru. Své analýzy prezentují nejprve formou ústního referátu, v závěru semestru pak odevzdávají písemnou podobu seminární práce.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/CJ2BP_LTL1