MSBP_SZSP Seminář k základům sociální pedagogiky

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
Předmět je povinnou součástí prezenčního bakalářského studia oboru Učitelství pro mateřské školy. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění úkolů vymezených sylabem předmětu a úspěšným získáním zápočtu. Rozsah práce studentů: - Řešení odborných témat zadaných pro seminární úkoly - Vystoupení studenta se zpracovaným tématem - Předpokladem je kultivovaný projev, didakticky propracované vystoupení, využívání pomůcek audiovizuální techniky. Příspěvek by měl vyústit připravenými otázkami v následnou diskusi s ostatními studenty. - Aktivní účast na seminářích
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář navazuje na předmět OP3BP_SZSP Základy sociální pedagogiky - přednáška. Předpokládá zvládnutí základních sociálně pedagogických kategorií, orientaci v předmětu, kultivované vystupování před spolužáky, schopnost organizace skupiny, řízení diskuse ve skupině. Předpokládá také schopnost přijímat zpětnou vazbu od ostatních studentů, odborně a smysluplně reagovat na reflexe kolegů v rámci připravovaného tématu.
Osnova
  • Témata seminářů/bloků: 1. blok Seznámení se s chodem seminářů, představení výuky a vyučujícího, studentů. Exkurze do odbormného zařízení, představení práce sociálního pedagoga a jeho možného uplatnění. 2. blok Sociální pedagogika jako vědní disciplína: co je to sociální pedagogika, jaký je její vztah k participujícím oborům, paradigmata sociální pedagogiky. Samostatná práce pro studenty: esej na téma Sociální pedagogika a vztah k mému studijnímu oboru: Definujte na základě odborné literatury profesi sociálního pedagoga a vaši potencionální profesi (mistr/-ová odb. výcviku, učitelka v MŠ). Zaměřte se na společné a rozdílné kompetence, úkoly a postupy práce. Věnujte pozornost odborným a osobnostním předpokladům obou profesí. Zamyslete se nad tím, zda-li vám v budoucím povolání může býtsociální pedagogika prospěšná.(!!!tuto esej si musejí studenti dopředu promyslet a písemně připravit na seminář!!!) Instutice a zařízení se sociálně pedagogickou dimenzí v České republice. Profese sociálního pedagoga: jaké jsou jeho kompetence, etika profese, uplatnění.Studenti mají za úkol si předem nachystat sektory, v nichž se může sociální pedagog uplatnit (rozdělení: MPSV, zdravotnictví, vnitra, spravedlnosti, školství; státní x nestátní sektor; práce ve skupině – využití multimédií). 3. blok Story of stuff – trvale udržitelný rozvoj a sociální pedagogika. Watch and change – interaktivní workshop s materiály Člověka v tísni (studenti mají za úkol nastudovat témata globalizace, interkulturalita, trvale udržitelný rozvoj a pomáhající profese) Aktuální problémy sociální pedagogiky: sociálně znevýhodněné skupiny (Romové, migranti, bezdomovci, náhradní rod. péče, penitenciární a postpenitenciární péče, drogově závislí...); Jak poznávat a vytvářet podmínky pro rozvoj jedinců žijících ve specifických sociálních skupinách. Subkultury, etnické menšiny a minority, cizinci ve společnosti. Kulturní, náboženské odlišnosti: představení tématu z prací a vlastní aktivty studentů. Úkol: připravit si prezentaci na téma menšinová kultura (nebo mešinové náboženství). Tato prezentace má za úkol přinést ostatním spolužákům různorodý pohled na fenomén „jiného“ vnímání skutečnosti. skupinová práce;
Literatura
  • PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 45 s. ISBN 8021034696. info
Výukové metody
Příprava na praxi - praktická orientace, práce individuálně i ve skupinách, kooperativní vyučování.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem.
Informace učitele
Základní doporučená literatura a informační zdroje: BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava : UK, 1994. ISBN 80-223-0817-X. HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : UK, 2001. ISBN 80-7290-053-6. HRADEČNÁ, M. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-015-7. HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULLAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Banská Bystrica : PF UMB, 2000. KALVACH, Z. Úvod do gerontologie a geriatrie. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-366-0. KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP v Olomouci, 2000. ISBN 80-7067-669-8. KOVAŘÍK, J. a kol. Náhradní rodinná péče v praxi. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-957-7. KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3 KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X. MAŇÁK, J et al. Kapitoly ze sociální pedagogiky a sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-3. MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče. Praha : Portál, 1999. ISBN MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : SLON, 2003. ISBN 80-86429-19-9. MATOUŠEK, O., Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998. MOŽNÝ, I. Česká společnost . Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-624-1. MÜHLPACHR, P., STANÍČEK, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno : MU, 2001. ISBN 80-210-2510-7. PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8. WOLF, J. a kol. Umění žít a stárnout. Praha : Svoboda, 1982 MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Brno: Slon, 2006 ISBN 80-86429-87-8 SOJÁK, P. (ed.) Symposium sociální pedagogiky na Pdf MU 2. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4945-1
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011.