OP3BP_SZSS Základy sociální pedagogiky - seminář

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
Předmět je povinnou součástí prezenčního bakalářského studia oboru Učitelství pro mateřské školy. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění úkolů vymezených sylabem předmětu a úspěšným získáním zápočtu. Rozsah práce studentů: - Řešení odborných témat zadaných pro seminární úkoly - Vystoupení studenta se zpracovaným tématem - Předpokladem je kultivovaný projev, didakticky propracované vystoupení, využívání pomůcek audiovizuální techniky. Příspěvek by měl vyústit připravenými otázkami v následnou diskusi s ostatními studenty. - Aktivní účast na seminářích
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář navazuje na předmět OP3BP_SZSP Základy sociální pedagogiky - přednáška. Předpokládá zvládnutí základních sociálně pedagogických kategorií, orientaci v předmětu, kultivované vystupování před spolužáky, schopnost organizace skupiny, řízení diskuse ve skupině. Předpokládá také schopnost přijímat zpětnou vazbu od ostatních studentů, odborně a smysluplně reagovat na reflexe kolegů v rámci připravovaného tématu.
Osnova
  • Témata seminářů/bloků: 1. blok Seznámení se s chodem seminářů, představení výuky a vyučujícího, studentů. Exkurze do odbormného zařízení, představení práce sociálního pedagoga a jeho možného uplatnění. 2. blok Sociální pedagogika jako vědní disciplína: co je to sociální pedagogika, jaký je její vztah k participujícím oborům, paradigmata sociální pedagogiky. Samostatná práce pro studenty: esej na téma Sociální pedagogika a vztah k mému studijnímu oboru: Definujte na základě odborné literatury profesi sociálního pedagoga a vaši potencionální profesi (mistr/-ová odb. výcviku, učitelka v MŠ). Zaměřte se na společné a rozdílné kompetence, úkoly a postupy práce. Věnujte pozornost odborným a osobnostním předpokladům obou profesí. Zamyslete se nad tím, zda-li vám v budoucím povolání může býtsociální pedagogika prospěšná.(!!!tuto esej si musejí studenti dopředu promyslet a písemně připravit na seminář!!!) Instutice a zařízení se sociálně pedagogickou dimenzí v České republice. Profese sociálního pedagoga: jaké jsou jeho kompetence, etika profese, uplatnění.Studenti mají za úkol si předem nachystat sektory, v nichž se může sociální pedagog uplatnit (rozdělení: MPSV, zdravotnictví, vnitra, spravedlnosti, školství; státní x nestátní sektor; práce ve skupině – využití multimédií). 3. blok Story of stuff – trvale udržitelný rozvoj a sociální pedagogika. Watch and change – interaktivní workshop s materiály Člověka v tísni (studenti mají za úkol nastudovat témata globalizace, interkulturalita, trvale udržitelný rozvoj a pomáhající profese) Aktuální problémy sociální pedagogiky: sociálně znevýhodněné skupiny (Romové, migranti, bezdomovci, náhradní rod. péče, penitenciární a postpenitenciární péče, drogově závislí...); Jak poznávat a vytvářet podmínky pro rozvoj jedinců žijících ve specifických sociálních skupinách. Subkultury, etnické menšiny a minority, cizinci ve společnosti. Kulturní, náboženské odlišnosti: představení tématu z prací a vlastní aktivty studentů. Úkol: připravit si prezentaci na téma menšinová kultura (nebo mešinové náboženství). Tato prezentace má za úkol přinést ostatním spolužákům různorodý pohled na fenomén „jiného“ vnímání skutečnosti. skupinová práce;
Literatura
  • STŘELEC, Stanislav. Vydavatelem vyžádaný recenzní posudek monografie BAKOŠOVÁ,Z.Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava: Univerzita Komenského, 2005, 4 s. ISBN 80-89-236-00-6. info
  • JŮVA, Vladimír. A. Hopf. Sociální pedagogika pro učitele. Pedagogika. Praha: UK - PedF, 2002, LII, č. 4, s. 470-471. ISSN 3330-3815. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Hromadné sdělovací prostředky a výchova. Kapitola 2.3. In KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2001, s. 61-77. ISBN 80-7315-004-2. info
  • HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele :pomoc pro každý všední den ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 80-7290-053-6. info
  • PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Prostředí a výchova. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: PdF MU, 1999, s. 17-33, 16 s. ISBN 80-210-1946-8. info
  • PŘADKA, Milan. Počátky a příčiny vzniku sociální pedagogiky. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU, 1998, s. 5-17. ISBN 80-210-1946-8. info
  • FALTÝSKOVÁ, Jarmila. Prostředí jako determinanta aktivit u dospívajících. In Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 1998, s. 37-45. ISBN 80-210-1946-8. info
Výukové metody
příprava na praxi - praktická orientace, sráce individuáloně i ve skupinách, kooperativní vyučování
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zápočtem.
Informace učitele
Základní doporučená literatura a informační zdroje: BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika. Bratislava : UK, 1994. ISBN 80-223-0817-X. HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : UK, 2001. ISBN 80-7290-053-6. HRADEČNÁ, M. Vybrané problémy sociální pedagogiky. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-015-7. HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULLAYOVÁ, T. Sociálna pedagogika a sociálna práca. Banská Bystrica : PF UMB, 2000. KALVACH, Z. Úvod do gerontologie a geriatrie. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-366-0. KLAPILOVÁ, S. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc : UP v Olomouci, 2000. ISBN 80-7067-669-8. KOVAŘÍK, J. a kol. Náhradní rodinná péče v praxi. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-957-7. KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3 KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X. MAŇÁK, J et al. Kapitoly ze sociální pedagogiky a sociální psychologie. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-58-3. MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče. Praha : Portál, 1999. ISBN MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : SLON, 2003. ISBN 80-86429-19-9. MATOUŠEK, O., Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998. MOŽNÝ, I. Česká společnost . Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-624-1. MÜHLPACHR, P., STANÍČEK, P. Geragogika pro speciální pedagogy. Brno : MU, 2001. ISBN 80-210-2510-7. PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998. ISBN 80-210-1946-8. WOLF, J. a kol. Umění žít a stárnout. Praha : Svoboda, 1982 MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Brno: Slon, 2006 ISBN 80-86429-87-8 SOJÁK, P. (ed.) Symposium sociální pedagogiky na Pdf MU 2. Brno: Masarykova univerzita, 2009. ISBN 978-80-210-4945-1
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011.