PdDR_FVV1 Filosofie výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/10. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Filozofie výchovy umožňuje pedagogice najít vazby k filozofii kultury a filozofii vědy, a to prostřednictvím filozofické antropologie, noetiky a etiky. Na této cestě je třeba se seznámit s velkými mysliteli jednotlivých vývojových epoch, kteří trvale ovlivnili pedagogické myšlení a na jejichž odkaz dosud navazujeme. S pedagogickými koncepcemi významných filozofů je nezbytné konfrontovat myšlenkové proudy současné pedagogiky a hledat řešení aktuálních edukačních problémů v oblasti noetiky, mravnosti, estetiky i duševního a tělesného zdraví. Filozofie výchovy poskytuje východiska také k otázce životního stylu a profesních postojů. Kromě celkového přehledu naznačených problémových okruhů je potřeba důvěrněji se seznámit s odkazem aspoň jednoho myslitele a z jeho pohledu analyzovat některý výchovně-vzdělávací problém.
Osnova
  • Mimoevropské starověké filozofické koncepce a výchova. Řečtí antičtí filozofově a jejich názory na výchovu. Názory římských filozofů na výchovu. Středověká výchova a její filozofické zakotvení. Osvícenství a racionalismus ve výchově. Filozofická východiska pedagogické soustavy J. A.Komenského. Novověká filozofie a její pedagogická reflexe. Filozofie moderní doby a její odraz v pedagogice. Postmoderna a její ohlas v pedagogickém myšlení. České filozofické tradice a výchova (Chelčický, Komenský, Masaryk, Patočka aj.). Podstata výchovy a její filozofické zázemí. Cíle výchovy a jejich filozofické aspekty. Problematika poznání. Axiologické otázky výchovy. Mravnost v soustavě hodnot. Krásno v soustavě hodnot. Zdraví v soustavě hodnost. Životní styl z pohledu filozofie. Kultura, filozofie, věda a pedagogika. Ideál osobnosti ve filozofické reflexi. Profesní morálka učitele.
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Požadavky ke zkoušce: a) Seznámení se s dílem aspoň jednoho filozofa tak, aby uchazeč byl schopen na jeho myšlení ilustrovat příslušené přehledné téma (podle doby, v níž filozof žil) a analyzovat z filozofických pozic některý výchovný problém. b) Předložit min. 3 konspekty z vybrané literatury (zejména zahraniční). Odborná literatura: BLECHA, I. Filosofie. Olomouc : Naklad. Olomouc, 2002. BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno : L. Marek, 2001. CORETH, E. Co je člověk? Praha : Zvon, 1996. KÁDNER, O. Dějiny pedagogiky. Praha : ČGU, 1923 1924. KUČEROVÁ, S. Člověk hodnoty výchova. Prešov : ManaCon, 1996. MACHOVEC, M. Smysl lidské existence. Praha : Akropolis, 2002. MASARYK, T. G. Ideály humanitní. Praha : Čin, 1946. MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha : Oikúmené, 1996. PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha : SPN, 1991. PATOČKA, J. Filosofie výchovy. Praha : PdF UK, 1997. PŘÍHODA, V. Národní filosofie výchovy. Praha : Život a práce, 1948. SINGULE, F., RÝDL, K. Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století. Praha : SPN, 1993. STARK, S., DEMJANČUK, N., DEMJANČUKÓVÁ, D. Kapitoly z filozofie výchovy. Dobrá voda : Aleš Čeněk, 2003. STÖRIG, H. Malé dějiny filosofie. Praha : Zvon, 2000. TRETERA, I. Nástin dějin evropského myšlení. Praha Litomyšl : Paseka, 2002. TVRDÝ, J. Průvodce dějinami evropského myšlení. Brno : DK, 1947.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015.