SA4BP_HPgS Dějiny pedagogiky (seminář)

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
Čt 9:45–10:30 učebna 21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účelem semináře v předmětu Dějiny pedagogiky je vytvoření diskusního rámce, ve kterém je studentům umožněno trénováni dovednosti systémově nahlížet na jevy sociálně edukační reality z pohledu probraných pedagogů a jejich koncepcí. Předpokladem úspěšné práce v semináři je vytvoření dovednosti účelně operovat s odbornými pojmy. Nezbytnou součástí výuky v rámci e-learningu je aktivní zapojení studentů do diskusních fór s cílem realizovat vzájemnou zpětnou vazbu na probraná témata. Smyslem studia je využít získané vědomosti, dovednosti a postoje v pomáhajících profesích. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - rozvinout dovednosti interpretace v rámci prohloubení znalostí z dějin pedagogiky - zařadit v časové souslednosti dějinných událostí pedagogické koncepce a názory jednotlivých autorů - vysvětlit na příkladech orientaci v historickém diskursu - zhodnotit význam přínosu probíraných autorů pro pedagogickou teorii a praxi - vysvětlit tvorbu probíraných pedagogů na pozadí historicko-společenských událostí - vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby z dějin pedagogiky - reflektovat a interpretovat problémová témata
Osnova
  • Historicko - sociální podmíněnost výchovy v antice. Charakteristika výchovy v období raného a vrcholného středověku v Evropě. Doba reformace a protireformace na pozadí výchovně-vzdělávacích přístupů. Renesanční myslitelé o výchově, vliv humanismu. Evropské pedagogické myšlení 17. století. Charakteristika společenských změn v osvícenství, nové paradigma výchovy. Vliv vědeckotechnické revoluce na sociální poměry ve společnosti a na vzdělání. Vznik a působení českých škol pokusných, meziválečný spor o pojetí české pedagogiky.
Literatura
  • BOSCO, Jan. Můj život pro mladé : vzpomínky zakladatele salesiánů. Translated by Jan Ihnát - Ladislav Heryán. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 226 s. ISBN 9788073672478. info
  • Felbiger a Kindermann : reformátoři lidového školství. Edited by Vladimír Štverák - Jan Mrzena. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 214 s. URL info
  • MAKARENKO, Anton Semenovič. Přednášky o výchově dětí (Obsaž.) : Spisy. 4, Kniha pro rodiče [Makarenko]. info
  • OWEN, Robert. Robert Owen a jeho pedagogické názory. Edited by Vladimír Štverák. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983. info
  • ROUSSEAU, Jean-Jacques. O původu nerovnosti mezi lidmi. Translated by Henriette Taillet-Sedláčková. Praha: Svoboda, 1949, 119 s. URL info
Výukové metody
diskuse, diskuse formou e-learningu, domácí práce, individuální a skupinové výstupy, esej
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář Ukončení předmětu: tři seminární práce (třístránkové) aktivní práce v e-learningu (75% povinná účas v semináři)
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=453
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012.