SA4BP_SPX2 Pedagogická praxe souvislá 2 (sociální)

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/2. 2 týdny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praxe je zaměřena na oblast sociální práce a multikulturní výchovu, studenti si vyberou aktivitu, popřípadě budou pracovat s klientem v oblasti sociální práce a sociální péče. Součástí praxe budou písemné záznamy o praxi, vedení deníku praxe, monitoring případných metod sociální práce atd.
Osnova
  • Součástí vzdělávání sociálních pedagogů je pedagogická praxe, kterou studenti absolvují v průběhu celého studia. Sociální praxe má tyto základní cíle: představit studentům, budoucím potenciálním sociálním pedagogům a sociálním pracovníkům okruh možných pracovních příležitostí, oslovit prostřednictvím studentů trh práce, rozšířit dovednosti pedagoga v oblasti sociální práce, představit v různých organizacích obor sociální pedagogika se zaměřením na volný čas a nabídnout prostřednictvím studentů budoucí odborníky pro oblast mimoškolní výchovy, volný čas a sociální práci.
Literatura
  • MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Vyd 1. Praha: Portál, 2007, 183 s. ISBN 9788073673109. info
  • Sociální zabezpečení :státní sociální podpora, sociální péče, sociální služby, pomoc v hmotné nouzi, životní a existenční minimum, působnost v jednotlivých orgánech : podle stavu k 12.3.2007. Ostrava: Sagit, 2007, 256 s. ISBN 978-80-7208-625-2. info
  • WILDMANNOVÁ, Mirka. Sociální služby. In Faktory efektivnosti fungování veřejného sektoru a obecné poznatky o vlivu řízení veřejného sektoru na rozvoj regionů. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, s. 138-154. ISBN 80-210-3623-0. info
  • KOZLOVÁ, Lucie. Sociální služby. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2005, 79 s. ISBN 8072546627. info
  • KRAKOVSKÁ, Jana. Pojetí sociální práce ve státních a nestátních zařízeních sociální služby. Edited by Pavel Navrátil. Brno, 2002, 38 l. info
  • VESELÁ, Jitka. Sociální služby a jejich poptávka. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2001, 24, iii. URL info
  • KUBALČÍKOVÁ, Kateřina. Sociální služby pro seniory v městě Brně a jejich rozvoj. Brno: Magistrát města Brna, 2001. Studie. info
  • BÍZOVÁ, Helena. Poradenské a sociální služby pro osamělé matky s dětmi. Edited by Lenka Hloušková. 2000, 69 s. info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Sociální služby a jejich hodnocení. Sociální politika. Česká republika: MPSV Praha, 2000, roč. 26, č. 10, s. 12. ISSN 0049-0961. info
  • VESELÁ, Jitka a Zdeněk JANATA. Sociální služby ve světle připravovaných reforem. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 1999, 28, iv. info
  • BAUMRUKOVÁ, Pavla. Obce, města, regiony a sociální služby. Edited by Ladislav Průša. Vyd. 1. Praha: Sociopress, 1997, 250 s., p. ISBN 80-902260-1-9. info
  • VESELÁ, Jitka a Lucie SLEZÁKOVÁ. Terénní sociální služby ve vybraných okresech. Praha: Výzkumný úsav práce a sociálních věcí, 1997, 44, iii. info
  • DENSKÁ, Gertruda. Sociologické aspekty práce manželské poradny v Praze sociální služby v manželství a rodině. 1971, [1], 115. info
Výukové metody
praxe v odborných zařízeních
Metody hodnocení
Studenti si samostatně vyhledají zařízení, instituci, atd., kde budou vykonávat praxi. Deník souvislé praxe sociální (10 a více stran) Obsahuje charakteristiku a filozofii zařízení, instituce, aktivity, které se student věnuje v rámci praxe, každodenní podrobné zápisy a informace, zaznamenávání metod, jednotlivých činností, případových studií atd., reflexe a analýza pedagogické praxe. Součástí bude hodnocení supervizora a potvrzení o absolvování praxe. Písemné záznamy mohou být obohaceny o různé náměty, hrové aktivity, zajímavé postřehy z praxe atd. Konečná podoba záleží na tvořivosti a aktivitě studentů. Navrhovaná zařízení: Ústavy sociální péče, úřady sociální péče, protidrogová centra, poradny pro ženy a dívky v tísni, azylové domy, diagnostický ústav, mediační a probační služba, oblast prevence, romská centra, centra pro uprchlíky, školní a mimoškolní zařízení, která navštěvují děti se sociálně znevýhodněného prostředí, děti imigrantů a školy s vysokým procentem romských žáků, aj.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1094
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012.