SC4BK_KOMP Komparativní pedagogika

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/1. 15 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Předpoklady
Předmět je povinnou součástí kombinovaného bakalářského studia oboru Sociální pedagogika. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění úkolů vymezených sylabem předmětu a úspěšným složením zápočtu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět poskytuje úvod do teorie, metodologie a praxe komparativní pedagogiky jako vědní disciplíny. Vymezuje její předmět a funkci a argumentuje její význam pro poznávání současné edukační reality. Podává přehled o institucionální a informační bázi komparativní pedagogiky a poskytuje úvod do problematiky mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Seznamuje s relevantními výsledky mezinárodně komparativních výzkumů a s jejich metodologií.
Osnova
  • Předmět, funkce a význam KP
  • KP jako vědní disciplína
  • Informační a institucionální báze KP
  • Vzdělávací systémy: struktura a funkce (ISCED)
  • Vzdělávací systém ČR východisko komparace
  • Co je to srovnávání a jak se odehrává?
  • Srovnávací metoda jako základ KP
  • Historickosrovnávací metoda a další metody KP
  • Principy metodologie KP
  • Komparativně pedagogický výzkum
  • Evropská dimenze ve vzdělávání
  • Vybraná témata srovnávací pedagogiky
  • České alternativní školy v mezinárodním srovnání
Literatura
  • WALTEROVÁ, E. Kurikulum: proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno : MU, 1994.
  • BLÍŽKOVSKÝ, B.; KUČEROVÁ, S.; KURELOVÁ, M. a kol. Středoevropský učitel na prahu učící se společnosti 21. století. Brno : Konvoj, 1999.
  • VÁŇOVÁ, M. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha : PdF UK, 1998.
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2001.
  • PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha : Portál, 2004.
  • ALLEMANN-GHIONDA, C. Einführung in die Vergleichende Erziehungswissenschaft. Weinheim und Basel : Beltz Verlag, 2004.
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha : ISV, 2001.
  • POL, M.; RABUŠICOVÁ, M. Správa a řízení škol: Rady škol v mezinárodní perspektivě. Brno : Paido, 1996.
  • ŠTVERÁK, V. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha : Karolinum, 1999.
Výukové metody
Přednáška s podněty k samostudiu a individuální přípravě ke zkoušce a splnění semestrárního úkolu.
Metody hodnocení
Typ výuky: přednášky. Typ zkoušky: domácí úkoly.
Informace učitele
https://moodlinka.ped.muni.cz/login/index.php
Jedno z možných témat seminární práce: Vybrat si jeden zahraniční vzdělávací systém a zpracovat jej v rozsahu podle následující struktury: 1. Stručná charakteristika země; 2. Cíle a principy vzdělávacího systému; 3. Struktura vzdělávacího systému; 4. Srovnání se vzdělávacím systémem ČR (stanovte podobné a odlišné znaky). Poklady viz: www.eurydice.org
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/SC4BK_KOMP