ZS1BK_ZBZ2 Základy biologie člověka a zdravovědy 2

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MUDr. Marie Havelková, CSc.
Katedra výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Michaela Daňková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
- popsat a vysvětlit stavbu a fce lidského těla, se zaměřením na anatomii a fyziologii dítěte - pozná nejčastější poruchy zdraví v dětském věku - chápe význam první pomoci a dokáže ji aplikovat v praxi - porozumí a vysvětlí obecné principy přenosu infekčních chorob - charakterizuje faktory ovlivňující zdraví
Osnova
  • 1) Systém péče o zdraví v ČR 2) Národní program obnovy a podpory zdraví ČR 3) Fyziologické fce 4) Zdraví a nemoc (etiologie, prevence) 5) Civilizační choroby 6) Integrovaný záchranný systém 7) Kardiopulmonální resuscitace 8) Zástava krváceníl 9) Šok 10) Úrazy el.proudem 11) Termické úrazy 12) Tonutí 13) Infekční nemoci dětského věku, AIDS 14) Imunita, imunizace, očkovací průkaz 15) Vybavení lékárničky 16) Zdravotní rizika užívání návykových látek
Literatura
  • ŘEHULKA, Evžen. Škola a zdraví 21. 2005. info
  • GREGORA, Martin. První pomoc u dětí. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2004, 68 s. ISBN 8020410643. info
  • HOLČÍK, Jan. Zdraví 21. Výklad základních pojmů. Úvod do evropské zdravotní strategie. Zdraví pro všechny ve 21. století. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2004, 160 s. ISBN 80-85047-33-0. info
  • Zdraví 21. 1. vyd. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR, 2003, 124 s. ISBN 8085047993. info
Výukové metody
Cyklus teoretických přednášek, které budou doplněny vhodnými videoukázkami
Metody hodnocení
Závěrečným hodnocením je ústní zkouška - student zodpovídá a vysvětluje dvě teoretické otázky, které si vylosuje z celkem 40 otázek
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.