PdF:Ze2RC_OSX4 Integr. terén. výuka - Jedov. - Informace o předmětu
Ze2RC_OSX4 Integrovaná terénní výuka - Jedovnice
Pedagogická fakultajaro 2010
- Rozsah
- 1 týden. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Daniel Borecký, CSc. (cvičící)
doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc. (cvičící)
prof. PhDr. Petr Chalupa, CSc. (cvičící)
prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc. (cvičící)
doc. RNDr. Svatopluk Novák, CSc. (cvičící)
doc. PhDr. Mgr. Hana Pokorná, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PaedDr. Eduard Hofmann, CSc.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Kateřina Brabcová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Terénní výuka je komplexní výuková forma, která v sobě zahrnuje progresivní výukové metody (pokus, laboratorní činnosti, krátkodobé a dlouhodobé pozorování, projektová metoda, kooperativní metody, metody zážitkové pedagogiky…) a různé organizační formy výuky (vycházka, terénní cvičení, exkurze, tematické školní výlety – expedice…). Těžiště této výukové formy spočívá v práci v terénu – především mimo školu. Celou výukou se rovněž prolíná pohyb, jako prostředek terénního výzkumu a tím přispívá i ke zdravému životnímu stylu. V terénní výuce přitom nejde jen o získávání kvantitativních ukazatelů z terénního výzkumu, ale zejména o vnímání určitého místa i z jeho kvalitativní stránky.
- Osnova
- Ověření systému různých druhů činností v terénu zaměřených na jednotlivé tématické celky učiva geografie a dalších předmětů přírodovědného i společenského zaměření a výchov. Probíhá na Integrovaném odborném terénním pracovišti v obci Jedovnice. Dovednosti jsou zaměřeny např. na: 1. Naučit se zpracovat geografickou charakteristiku malé oblasti. 2. Používat geografické dovednosti při práci v terénu, mezi něž patří: - práce s buzolou a různými druhy map, leteckých snímků a ortofotomap; - zakreslování různých situací do základních map 1:10 000; - vytváření výškového profilu a délky trasy z turistických map; - zakreslování trasy do tematických map a konfrontace se skutečností; - vytváření a popis panoramatického náčrtu; - porovnávání změn v krajině pomocí historických map, fotografií, historických a současných leteckých snímků a konfrontace se skutečností; - sledování změn počasí; - vytváření fotodokumentace; - práce s přírodním materiálem. 3. Nalézat vhodné činnosti, při kterých si žáci výše uvedené dovednosti procvičí. 4. Vytvářet pracovní listy a další podpory pro tuto výuku.
- Literatura
- povinná literatura
- HOFMANN, Eduard a Pavel KORVAS. Orientace v přírodě : pro výuku na základní škole. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 96 s. ISBN 9788021047150. info
- HOFMANN, Eduard, Boris RYCHNOVSKÝ, Irena PLUCKOVÁ, Hana SVATOŇOVÁ, Jaromír KOLEJKA, Josef TRNA, Vladislav NAVRÁTIL, Daniel BORECKÝ a Helena JEDLIČKOVÁ. Integrované terénní vyučování. Brno: Paido, 2003, 123 s. ISBN 80-7315-054-9. info
- doporučená literatura
- MUSIL, Rudolf. Moravský kras : labyrinty poznání. Adamov: Jaromír Bližňák GEO program, 1993, 336 s. info
- Výukové metody
- terénní cvičení, pozorování, dotazníkomé šetření, orientace v přírodě,krajinné mapování
- Metody hodnocení
- Bloková výuka. Odevzdání vypracovyných materiálů.
- Informace učitele
- Podrobnosti a litaratura aktualizovány ve studijních materiálech.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2010/Ze2RC_OSX4