Bi1BK_BVR Botanika pro ZV

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět principů systematiky vyšších rostlin; interpretovat základní klasifikační schémata; získá informace o diverzitě mechů a cévnatých rostlin na Zemi; charakterizovat základní taxonomické jednotky vyšších rostlin; vybrat vhodné modelové organismy pro svou pedagogickou praxi.
Osnova
  • 1. Systematická botanika a okruhy jejího zájmu; vývoj systémů; taxonomické jednotky a základní principy botanické nomenklatury, základy molekulární taxonomie a kladistiky 2. Vznik a vývoj druhů, Vyšší rostliny - Embryobionta, charakteristika Vyšších rostlin. 3. Oddělení Bryophyta (mechorosty). 4. Cévnaté rostliny; vyhynulé taxony cévnatých rostlin (Rhyniophyta). 5. Výtrusné cévnaté rostliny (Lycopodiophyta, Equisetophyta, Psilotophyta, eusporangiátní kapradiny, Polypodiophyta). 6. Semenné rostliny, obecné znaky semenných rostlin; charakteristika vyhynulých skupin: Lyginodendrophyta (kapraďosemenné); Cordaitophyta (kordaity). 7. Nahosemenné rostliny: Cycadophyta (cykasy), Ginkgophyta (jinany), Pinophyta (jehličnany), Gnetophyta (liánovce). 8. Krytosemenné rostliny: charakteristika oddělení, základní systematické členění: skupina ANITA, Magnoliová větev krytosemenných rostlin. 9. Jednoděložné rostliny: Alismidae, Liliidae, Commelinidae. 10. Pravé dvouděložné rostliny: bazální trikolpátní rostliny (řády Ranunculales a Proteales). 11. Caryophyllidová větev dvouděložných rostlin. 12. Rosidová větev. 13. Asteridová větev.
Literatura
  • MÁRTONFI, Pavol. Systematika cievnatých rastlín. 2. vyd. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika, 2006, 220 s. ISBN 8070976284. info
  • SMEJKAL, Miroslav. Systém a evoluce vyšších rostlin. In Fylogeneze, systém a biologie organismů. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, s. 205-349. ISBN 80-04-22815-1. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Předmět je ukončen ústní zkouškou, základní znalost taxonů vyšších rostlin ČR student prokáže sestavením výukového herbáře s 30 položkami.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012.