PdF:CJ2BP_L9K2 Kap. z čes. lit. 19. stol. 2 - Informace o předmětu
CJ2BP_L9K2 Kapitoly z české literatury 19. století 2
Pedagogická fakultajaro 2011
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Martin Reissner, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh
- Út 17:05–17:50 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Česká literatura druhé poloviny 19. století tvoří významnou etapu historie národního písemnictví. Předmět seznamuje studenty s nejvýraznějšími postavami a díly uvedeného období, uveden je také kulturně-společenský kontext. Studenti si budou osvojovat znalost literárních směrů a proudů v daném období české literatury a také specifičnost jejich poetik. Budou schopni identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností literárního procesu 19.století. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem.
- Osnova
- 1. Úvod do studia liter. 2. pol. 19. stol. 2. Základní problémy vývoje liter. 2. pol. 19. stol., zachycení hlavních vývojových fází 3. Rozvoj demokratické literatury 4. Diferenciace české liter. ve třetí čtvrtině 19. století 5. Konec 19. století 6. Nástup realismu, rozvoj kritiky v 2. pol. 19. stol. 7. Dětská liter. ve 2. pol. 19. století
- Literatura
- MACURA, Vladimír. Znamení zrodu :české národní obrození jako kulturní typ. 2., rozšíř. vyd., v H&H 1. Jinočany: H & H, 1995, 264 s., [8. ISBN 80-85787-74-1. info
- DVOŘÁK, Karel. Dějiny české literatury. Edited by Felix Vodička. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1960, 684 s. URL info
- NOVÁK, Arne. Stručné dějiny literatury české. Edited by Antonín Grund - Rudolf Havel. 1. vyd. Olomouc: R. Promberger, 1946, 818 s. URL info
- Výukové metody
- Studenti si formou přednášky (výklad, diskuze) budou osvojovat znalosti literárních směrů, proudů a tendencí v daném období české literatury. Budou vedeni k tomu, aby zvládli identifikovat a analyzovat styl výrazných osobností české poezie a prózy v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Písemné seminární práce během semestru nejsou vyžadovány.Důraz však bude kladen na studentovu schopnost dílo zhodnotit, srovnat v kontextu současné domácí i světové tvorby a formulačně přesně i odborně umět své argumenty obhájit.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2011/CJ2BP_L9K2