DCJDR_AZZ Zaměření na žáka v cizojazyčném vyučování

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky přístupu k výuce cizího jazyka zaměřeného na žáka.
Osnova
  • Tento studijní předmět patří mezi volitelné předměty didaktického bloku (podblok Aktuální kapitoly didaktiky cizích jazyků); vodítkem pro volbu je zaměření disertační práce doktoranda. Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky přístupu k výuce cizího jazyka zaměřeného na žáka. Tato problematika je teoreticky rozpracována, ale je nedostatek výzkumných studií propojujících teoretické poznatky se školní praxí, případě zkoumajících procesu učení a vyučování cizímu jazyku ve školním prostředí. Pozornost proto bude věnována možnostem zkoumání dané problematiky ve školní praxi. Tematické okruhy: • Individuální zvláštnosti žáka (motivace, věk, inteligence, jazyková způsobilost, učební styly a strategie, sebepojetí, atribuce, přesvědčení žáka). • Autonomie žáka a její rozvoj. • Principy individualizace a diferenciace cizojazyčného vyučování a jejich zkoumání.
Literatura
    doporučená literatura
  • Benson, P., Voller, P. Autonomy and Independence in Language Learning. London: Longman, 1997.
  • Tudor, I. Learner-centredness as Language Education. Cambridge. CUP, 1996.
  • Dörnyei, Z., Skehan, P. Individual Differences in Second Language Learning. In The Handbook of Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell Publishing, 2003.
  • Riding, R. J., Rayner, S. Personal Style and Effective Teaching. Birmingham: Learning and Training Technology, 1995.
  • JANÍKOVÁ, Věra. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků : teoretická východiska, doporučení pro praxi, styly a strategie učení, lexikální strategie v teorii a výzkumu. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 210 stran. ISBN 9788021044333. info
  • Language learner strategies: thirty years of research and practice. Edited by Andrew D. Cohen - Ernesto Macaro. Oxford: Oxford University Press, 2007, viii, 336. ISBN 9780194422543. info
  • VLČKOVÁ, Kateřina. Strategie učení cizímu jazyku : výsledky výzkumu používání strategií a jejich efektivity na gymnáziích. Brno: Paido, 2007, 217 s. ISBN 9788073151553. info
  • Fremdsprachenerwerb, Fremdsprachendidaktik. Edited by Jörg Roche. Tübingen: A. Francke, 2005, 282 s. ISBN 3825226913. info
  • NEUNER-ANFINDSEN, Stefanie. Fremdsprachenlernen und Lernerautonomie : Sprachlernbewusstsein, Lernprozessorganisation und Lernstrategien zum Wortschatzlernen in Deutsch als Fremdsprache. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2005, 436 s. ISBN 3896769723. info
  • LOJOVÁ, Gabriela. Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2005, 197 s. ISBN 8022320692. info
  • HEACOX, Diane. Differentiating instruction in the regular classroom : how to reach and teach all learners, grades 3-12. Minneapolis: Free Spirit, 2002, x, 163. ISBN 1575421054. info
  • MAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 239 s. ISBN 80-7178-246-7. info
  • RIEMER, Claudia. Individuelle Unterschiede im Fremdsprachenerwerb : eine Longitudinalstudie über die Wechselwirksamkeit ausgewählter Einflußfaktoren. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 1997, 321 s. ISBN 3871168785. info
  • YULE, George a Elaine TARONE. Focus on the language learner : approaches to identifying and meeting the needs of second language learners. Oxford: Oxford University Press, 1989, v, 206. ISBN 0194370615. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Zápočet: studenti kriticky zhodnotí minimálně dvě relevantní zahraniční studie tematicky spadající do oblasti zaměření na žáka v cizojazyčném vyučování. Ústní rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.