SV4BP_TDV Teorie dramatické výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (přednášející)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
Út 12:30–14:10 učebna 19
Předpoklady
- studium odborné literatury - referáty na zadané téma
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o historii DV, jejím vývoji ve světě i u nás a současném uplatnění DV ve škole i mimo ni. Studenti budou seznámeni s obory těsně souvisejícími s DV. Vědomosti z jednotlivých předmětů, které již studenti získali, budou vzájemně propojeny, dány do systému. Po absolvování předmětu bude student schopen definovat jednotlivé pojmy DV, citovat autory, srovnat naši i zahraniční literaturu DV, formulovat závěry svých zjištění.
Osnova
  • Historie dramatické výchovy Teorie dramatické výchovy Současný stav DV Metodika a didaktika dramatické výchovy Formy dramatické výchovy Dětské a studentské divadlo Učitel dramatické výchovy
Literatura
  • SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova : didaktika dramatické výchovy. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2004, 223 s. ISBN 807331021X. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 9. vyd. Praha: Artama, 2002, 153 s. ISBN 80-7068-166-7. info
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů :kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 5. vyd., v IPOS 2. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001, 109 l. ISBN 80-7068-158-6. info
  • MORGANOVÁ, Norah a Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura Strom, 1998, 279 s. ISBN 80-86106-02-0. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
  • CLEGG, J. D. BILLING a R. N. PEMBERTON. Vyučování dramatu : Pojetí výchovného dramatu na střední škole. 1. vyd. Praha: MK, 1991, 71 s. info
Výukové metody
přednáška, teoretická příprava, samostatná práce s odbornou literaturou, výklad, diskuse,reflexe
Metody hodnocení
Průběžné testy, seminární práce na zadanou problematiku, ústní zkouška
Informace učitele
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha : IPOS, 1998. ISBN 80 -7068-103-9 VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy, Praha : Agentura Strom, 1997. ISBN 80- 86106 02-0 BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha : IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9. BUDÍNSKÁ, H. Hry pro šest smyslů. Praha : Gamma, 1991. ISBN 80-900145-0-X. ANFIELD, J.- WELLS, H. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha : Portál, 1995. ISBN 80-7178-028-6. DISMAN, M. Receptář dramatické výchovy. Praha : SPN, 1976. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 1. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-79-8. HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život 2. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-80-1. HICKSON, A. Dramatické a akční hry. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0. MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha : ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-105-5. MACHKOVÁ, E. Struktura výchovné dramatiky a příprava učitele. Praha : DAMU, 1993. MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha : SPN, 1980 MLEJNEK, J. Dětská tvořivá hra.Hradec Králové : KSS, 1981. MORGANOVÁ, N., SAXTONOVÁ, J. Vyučování dramatu.Praha, Artama 2001. ISBN 80-901660-2-4. PAVLOVSKÁ, M. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno : CERM, 1996. ISBN 80-7521-035-3. PAVLOVSKÁ, M. Dramatická výchova. Brno : CERM, 1998. ISBN 80-7204-071-5. PAVLOVSKÁ, M. ed. Cesta současné školy ke škole tvořivé.Brno : MSD, 2002. ISBN80-86633-02-0. SMITH, CH. A. Třída plná pohody. Praha : Portál, 1994. ISBN 80-85282-82-8. VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-06-4. VALENTAJ. Učit se být. Praha : STROM, 2000. ISBN 80-86106-08-X. VYSKOČILOVÁ, E.- HERMOCHOVÁ, S. Interakční hry pro školní děti. Praha : Karolinum 1991. ISBN 80-7066-387-5.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.