SZ9BP_INPX Inkluzivně-edukační praxe

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
40 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Olga Kusá (cvičící)
PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Kontaktní osoba: Mgr. Olga Kusá
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Základními cíli předmětu je:
• poskytnout studentům příležitost pracovat s dětmi, jejichž zapojení do vzdělávacího procesu vyžaduje podpůrná opatření
• zprostředkovat studentům zkušenost s individuální a skupinovou prací s dětmi
• seznámit studenty s potřebami a se vzdělávacími specifiky dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
• zprostředkovat studentům vhled do problematiky vzdělávání sociálně znevýhodněných dětí

Praxe, kterou zaštiťuje katedra sociální pedagogiky, je zajištěna pracovníky projektu Centra podpory inkluzivního vzdělávání (CPIV Brno). Tato praxe bude vypisována po dobu trvání projektu CPIV, tedy nejdéle do června 2012.
Osnova
  • Na počátku semestru, ve kterém chce student praxi absolvovat, proběhne setkání s garantem či cvičícími předmětu. Tato úvodní hodina slouží k bližšímu seznámení studentů s obsahem praxe; s institucemi, kde bude praxe probíhat; se základními metodami práce s dětmi.
  • Dále budou studenti přiděleni k dětem a bude sestaven časový harmonogram práce studenta s počty hodin praxe ve vybrané vzdělávací instituci po dobu jednoho semestru.
  • Během semestru budou probíhat konzultace, metodické vedení, supervize nad problémy a situacemi, které museli studenti řešit.
  • Na poslední hodině před udělením zápočtu proběhne prezentace vlastních zkušeností formou kolokvia, výměna názorů, diskuse.
Literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie a Jiří HAVEL. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Vzdělání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2010, 101 s. ISBN 978-80-7315-199-7. info
  • PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Třetí vydání. Praha: Portál, 2010, 220 stran. ISBN 9788073677091. URL info
  • Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Edited by Viktor Lechta. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 435 stran. ISBN 9788073676797. info
  • Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje : podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. Edited by Jo Lebeer, Translated by Věra Pokorná. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 262 s. ISBN 8073671034. info
  • GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. 1. vyd. Brno: MSD, 2004, 232 s. MSD. ISBN 80-86633-14-4. info
  • GULOVÁ, Lenka a Tomáš ČECH. Teoreticko-metodická propedeutika pro edukační činnosti s dětmi a mládeží. Na pomoc romským pedagogickým asistentům. Brno: MSD, 2003, 148 s. ISBN 80-86633-06-3. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
Výukové metody
Pedagogická praxe
Metody hodnocení
Typ ukončení předmětu: zápočet
Podmínky k udělení zápočtu: předložení Deníku praxe, závěrečná reflexe práce (kolokviium) a potvrzení organizace o absolvování
Informace učitele
Studenti jsou rozmísťováni do zařízení, institucí, kde budou vykonávat praxi na základě domluvy s garantem či cvičícím. Instituce (převážně školy), kde bude praxe probíhat určuje ve většině případů garant.
Student si povede Deník praxe, který bude obsahovat charakteristiku a filozofii zařízení, instituce; aktivity, kterým se student věnoval v rámci praxe; každodenní podrobné zápisy a informace; zaznamenávání metod, jednotlivých činností, případových studií atd.; dále reflexe a analýzu pedagogické praxe. Součástí bude hodnocení supervizora a potvrzení o absolvování praxe.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011.