Bi2MP_EPP2 Ekopedagogické praktikum 2

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Dana Křivánková (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Zdeňka Lososová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Dana Křivánková
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: Cílem předmětu je dále podpořit rozvíjení a upevňování ekopedagogických kompetencí pro praxi ve školách a školských zařízeních v návaznosti na předmět Ekopedagogické praktikum 1.
Osnova
  • 1) didaktická specifika environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty; 2) současné směry environmentální etiky a možnosti jejich uplatnění v EVVO; 3) možnosti a úskalí terénní výuky a využívání zvlášť chráněných částí přírody, naučných stezek, parků, zoologických zahrad apod.; 4) příležitosti a úskalí tvorby a využívání pracovních listů v EVVO; 5) role školního koordinátora EVVO, doporučení stanovená metodickým pokynem MŠMT k EVVO ve školách a školských zařízeních; 6) možnosti financování projektů environmentální výchovy ve školách a školských zařízeních; metodika zpracování žádostí o malé granty; 7) metodická doporučení pro přípravu a provozování tzv. ekologických výukových programů a možnosti jejich evaluace, hospitace, stáže a praxe ve vybraných SEV; 8) metodická specifika pobytových terénních kurzů environmentální výchovy, možnosti ekologizace škol v přírodě; 9) kompetence rozšiřované a prohlubované prostřednictvím EVVO, význam kompetencí k řešení problémů a komunikativních kompetencí v EVVO; 10) Místní Agenda 21 v obcích, její environmentální a sociální rozměr, škola jako komunitní centrum obce; 11) role nestátních neziskových organizací v EVVO a možnosti vzájemné spolupráce škol, školských zařízení a NNO.
Literatura
    povinná literatura
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
  • NÁTR, Lubomír. Rozvoj trvale neudržitelný. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2005, 102 s. ISBN 8024609878. info
Výukové metody
teoretická příprava, seminář
Metody hodnocení
seminární práce prezentovaná ve skupině, názorová práce (recenze doporučené publikace)
Informace učitele
Doporučená literatura: Kolektiv: Škola pro život II - příručka k realizaci školních programů environmentálního vzdělávání k udržitelnému způsobu života. SSEV Pavučina, Praha, 2009). Moldan, B: Podmaněná planeta. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1580-6 Sádlo, J. a Storch, D. Biologie krajiny: biotopy České republiky. Praha: Vesmír, 2000. ISBN 80-85977-31-1 Vlašín, M., Ledvina, P., Máchal, A. Desatero domácí ekologie. Brno: Veronica, 2010 (v tisku).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2013.