DCJDR_ATO1 Teorie osvojování cizího jazyka I

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Chocholatá, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámení se současným stavem bádání v oblasti teorie osvojování mateřského i nemateřského jazyka v přirozeném prostředí i ve školní třídě.
Osnova
  • Studijní předmět Teorie osvojování cizího jazyka je jádrovým předmětem didaktického bloku, jeho absolvování je základem pro další výběr volitelných předmětů v daném bloku. Cílem předmětu je seznámení se současným stavem bádání v oblasti teorie osvojování mateřského i nemateřského jazyka v přirozeném prostředí i ve školní třídě. Studenti budou seznámeni s jednotlivými hypotézami a teoriemi osvojování jazyka a s rolí významných faktorů, které tyto procesy ovlivňují. Budou diskutovat implikace teorií osvojování jazyka pro edukační praxi a zejména možnosti výzkumu dané problematiky z lingvodidaktického hlediska. Tematické okruhy: • Behaviorismus, nativismus, konstruktivismus, sociální interakcionismus, konekcionismus, teorie zpracování informací. • Bilingvní osvojování jazyků. • Kritické období. • Faktory ovlivňující proces osvojování jazyka.
Literatura
  • SORGER, Brigitte. Beschreibung der methodischen Vorgangsweise in der fachhistorischen Dissertation zum Thema: Der Internationale Deutschlehrerverband im Spannungsfeld von sprachenpolitischen Konzepten und fachlicher Interessensvertretung. In Janíková V., Sorger B.: Methoden der Sprachlehr- und Sprachlernforschung Band 2. Masarykova univerzita. Brno: Masarykova univerzita, 2009, s. 33-44. ISBN 978-80-210-5075-4. info
  • LIGHTBOWN, Patsy a Nina Margaret SPADA. How languages are learned. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2006, ix, 233. ISBN 0194422240. info
  • LEAVER, Betty Lou, Madeline Elizabeth EHRMAN a Boris SHEKHTMAN. Achieving success in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 2005, xiv, 265. ISBN 052154663X. info
  • RYAN, L. Language acquisition : the age factor. Edited by D. M. Singleton. 2nd ed. Clevedon: Multilingual Matters, 2004, viii, 289. ISBN 1853597570. info
  • The handbook of second language acquisition. Edited by Catherine J. Doughty - Michael H. Long. Malden: Blackwell Publishing, 2003, ix, 888. ISBN 1405132817. info
  • COOK, Vivian. Second language learning and language teaching. 3rd ed. New York: Oxford University Press, 2001, vii, 262. ISBN 034076192X. info
  • ELLIS, Rod. Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997, x, 147 s. ISBN 0-19-437212-X. info
  • ELLIS, Rod. Instructed Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell, 1994, 230 s. ISBN 0-631-16202-X. info
  • BUTZKAMM, Wolfgang. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts : natürliche Künstlichkeit : von der Muttersprache zur Fremdsprache [Butzkamm, 1993]. 2. verbesserte und erweitert. Tübingen: Francke Verlag, 1993, xvi, 334 s. ISBN 3-85215-059-0. info
Výukové metody
přednáška, diskuse
Metody hodnocení
Požadavky pro udělení zápočtu: studenti kriticky zhodnotí minimálně dvě zahraniční studie tematicky spadající do oblasti teorie či výzkumu osvojování cizího jazyka. Ústní rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014.