ROMKC_ZAAN Základy andragogiky

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
6/0/0. 6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výchova a vzdělávání dospělých (VVD) je významným fenoménem současné doby, vzdělávání dospělých úzce souvisí se sociální prací i multikulturní výchovou neboť je důležitým mechanismem, který bývá velmi často významným řešením sociální situace různě znevýhodněných skupin
Osnova
  • Didaktické formy a metody andragogiky. Výuka dospělých jako komunikační proces, kreativita dospělého. Volný čas dospělých a dospělý ve volném čase. Nové trendy ve výchově a vzdělávání dospělých. Rekvalifikace, distanční studium, vzdělávací programy určené dospělé populaci Stáří jako společenský fenomén, příprava na stáří, odchod do důchodu, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, sociální situace seniorů v rodině i ve společnosti.
Literatura
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
  • HAŠKOVCOVÁ, Helena. Fenomén stáří. Praha: Panorama, 1989, 407 s. ISBN 80-7038-158-2. info
Výukové metody
přednáškový cyklus
Metody hodnocení
V rámci semináře vytvořit skupinový projekt, který by měl ambice řešit nějaké téma z problematiky vzdělávání dospělých a z gerontopedagogiky. Seminární práce zaměřená na témata: Moje celoživotní vzdělávací strategie, vzdělávání seniorů, vzdělávání dospělých jako cesta k získání zaměstnání, atd.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013.