PdF:SC4BK_NABS Náboženství světa - Informace o předmětu
SC4BK_NABS Náboženství světa
Pedagogická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/0/1.3. 15 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Hlavinková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Šindelář, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kryštof Trávníček (přednášející)
Mgr. Jana Vávrová Mašková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- (NOW( SC4BK_UEEV Úvod do environmentální vědy )&&NOW( SC4BK_VPMV Vybr. problémy mult. výchovy )&&!NOWANY( SC4BK_UPVC Úvod k pohybové aktivitě ve VČ , SC4BK_PAVC Pohybové aktivity ve VČ , SC4BK_EVTD Úvod do estetiky-tvůrčí dílny , SC4BK_SoPo Sociální politika , SC4BK_SPOD Sociálně právní ochrana dětí , SC4BK_SPIT Mediace a probace v praxi ))
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Předmět je povinnou součástí profilace Multikulturní výchova a environmentální výchova - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je studenty na konkrétních příkladech seznámit s různými podobami náboženství, s teoretickými problémy spjatými s jeho studiem a s různými sociálními a kulturními souvislostmi náboženské praxe. Studenti by po absolvování kurzu měli rámcově rozumět tomu, jaké rozličné funkce může plnit to, co nazýváme náboženstvím, v různých společnostech a kulturách, jak rozdílné fenomény jsou jako náboženství s ohledem na různé sociální a kulturní kontexty označovány a jaké základní problémy jsou spojené s teoretickou reflexí těchto fenoménů.
Zvýšený důraz bude kladen na problematiku získávání a uplatňování moci a autority jak v rámci náboženství samotných, tak v rámci diskursivních procedur v religionistice. S tím souvisí také pozornost věnovaná kulturním/historickým kořenům religionistického pojmu náboženství a představ, na nichž stojí a z toho vyplývajícím problémům při jeho aplikaci mimo kontext moderních náboženství Evropy a monoteistických náboženských tradic.
Student by v tedy průběhu kurzu měl získat hlubší vhled do problémů interkulturní komunikace a do společenských procesů vedoucích k utváření dominance a k sociálnímu vylučování některých sociálních aktérů prostřednictvím systémů vědění či obecněji diskursivních formací, zejména takových, které lze z různých důvodů označit jako náboženské. - Osnova
- (1) Úvod do religionistiky; (2) Křesťanství v dnešním světě; (3) Moderní formy náboženského života, nová konfliktní pole ve společnosti; (4) Romská religiozita; (5) Náboženství Číny - odlišná perspektiva.
- Literatura
- povinná literatura
- PADEN, William E. Bádání o posvátnu. Náboženství ve spektru interpretací. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 179 s. ISBN 80-210-2977-3. info
- doporučená literatura
- VÁCLAVÍK, David. Sociologie nových náboženských hnutí. Vyd. 1. Praha: Malvern, 2007, 150 s. ISBN 9788086702223. info
- LUŽNÝ, Dušan. Nová náboženská hnutí. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1997, 181 s. sv. 3. ISBN 80-210-1645-0. info
- HORYNA, Břetislav a Helena PAVLINCOVÁ. Judaismus-Křesťanství-Islám. Nové rozšířené. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 2003, 661 s. ISBN 80-7182-165-9. info
- neurčeno
- LUŽNÝ, Dušan. Hledání ztracené jednoty. Průniky nových náboženství a ekologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 107 s. Proměny náboženství, 3. ISBN 80-210-3492-0. info
- WERNER, Karel. Náboženské tradice Asie : od Indie po Japonsko : s přihlédnutím k Přednímu východu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 711 s. ISBN 8021029781. info
- Fröhlich, Roland, Dva tisíce let dějin církve, Praha: Vyšehrad 1999.
- LOPEZ, Donald Jr. Příběh buddhismu. Průvodce dějinami buddhismu a jeho učením. Brno: Barrister and Principal, 2003. ISBN 80-86598-54-3. info
- Výukové metody
- přednáškový cyklus
- Metody hodnocení
- Esej v rozsahu 6000-10000 znaků.
- Informace učitele
- Konkrétní témata esejí z nichž bude možné volit, jakož i požadavky na jejich odbornou kvalitu, jsou studentům sděleny během prvního výukového bloku.
Každý odevzdaný text musí obsahovat tři klíčové části:
1. Seznam literatury a pramenů vážících se k problematice zvoleného tématu. Musí obsahovat minimálně 10 položek a musí být co do typu pramenů vyvážený (odborné knihy či studie, novinové články, webové zdroje atd).
2. Přehledné shrnutí zvoleného tématu a klíčových momentů dané problematiky.
3. Návrh vlastního originálního řešení a reflexe klíčových problémů zvoleného tématu. Tato stěžejní část celé eseje by se měla opírat o konkrétní příklady z praxe a vycházet z religionistického(vědeckého) přístupu k náboženské(kulturní) problematice.
Esej musí splňovat nároky na odbornou publikaci, zejména musí obsahovat korektní poznámkový aparát. Esej je hodnocena přednášejícími. Je-li ohodnocena jako nevyhovující, vrací se studentovi s konkrétními výhradami a požadavky k přepracování.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/SC4BK_NABS