SC4BK_NABS Náboženství světa

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0/1.3. 15 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Milan Fujda, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lucie Hlavinková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Ondrašinová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Šindelář, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kryštof Trávníček (přednášející)
Mgr. Jana Vávrová Mašková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
(NOW( SC4BK_UEEV Úvod do environmentální vědy )&&NOW( SC4BK_VPMV Vybr. problémy mult. výchovy )&&!NOWANY( SC4BK_UPVC Úvod k pohybové aktivitě ve VČ , SC4BK_PAVC Pohybové aktivity ve VČ , SC4BK_EVTD Úvod do estetiky-tvůrčí dílny , SC4BK_SoPo Sociální politika , SC4BK_SPOD Sociálně právní ochrana dětí , SC4BK_SPIT Mediace a probace v praxi ))
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Jiné omezení: Předmět je povinnou součástí profilace Multikulturní výchova a environmentální výchova
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty na konkrétních příkladech seznámit s různými podobami náboženství, s teoretickými problémy spjatými s jeho studiem a s různými sociálními a kulturními souvislostmi náboženské praxe. Studenti by po absolvování kurzu měli rámcově rozumět tomu, jaké rozličné funkce může plnit to, co nazýváme náboženstvím, v různých společnostech a kulturách, jak rozdílné fenomény jsou jako náboženství s ohledem na různé sociální a kulturní kontexty označovány a jaké základní problémy jsou spojené s teoretickou reflexí těchto fenoménů.
Zvýšený důraz bude kladen na problematiku získávání a uplatňování moci a autority jak v rámci náboženství samotných, tak v rámci diskursivních procedur v religionistice. S tím souvisí také pozornost věnovaná kulturním/historickým kořenům religionistického pojmu náboženství a představ, na nichž stojí a z toho vyplývajícím problémům při jeho aplikaci mimo kontext moderních náboženství Evropy a monoteistických náboženských tradic.
Student by v tedy průběhu kurzu měl získat hlubší vhled do problémů interkulturní komunikace a do společenských procesů vedoucích k utváření dominance a k sociálnímu vylučování některých sociálních aktérů prostřednictvím systémů vědění či obecněji diskursivních formací, zejména takových, které lze z různých důvodů označit jako náboženské.
Osnova
  • (1) Úvod do religionistiky; (2) Křesťanství v dnešním světě; (3) Moderní formy náboženského života, nová konfliktní pole ve společnosti; (4) Romská religiozita; (5) Náboženství Číny - odlišná perspektiva.
Literatura
    povinná literatura
  • PADEN, William E. Bádání o posvátnu. Náboženství ve spektru interpretací. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 179 s. ISBN 80-210-2977-3. info
    doporučená literatura
  • VÁCLAVÍK, David. Sociologie nových náboženských hnutí. Vyd. 1. Praha: Malvern, 2007, 150 s. ISBN 9788086702223. info
  • LUŽNÝ, Dušan. Nová náboženská hnutí. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1997, 181 s. sv. 3. ISBN 80-210-1645-0. info
  • HORYNA, Břetislav a Helena PAVLINCOVÁ. Judaismus-Křesťanství-Islám. Nové rozšířené. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 2003, 661 s. ISBN 80-7182-165-9. info
    neurčeno
  • LUŽNÝ, Dušan. Hledání ztracené jednoty. Průniky nových náboženství a ekologie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 107 s. Proměny náboženství, 3. ISBN 80-210-3492-0. info
  • WERNER, Karel. Náboženské tradice Asie : od Indie po Japonsko : s přihlédnutím k Přednímu východu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 711 s. ISBN 8021029781. info
  • Fröhlich, Roland, Dva tisíce let dějin církve, Praha: Vyšehrad 1999.
  • LOPEZ, Donald Jr. Příběh buddhismu. Průvodce dějinami buddhismu a jeho učením. Brno: Barrister and Principal, 2003. ISBN 80-86598-54-3. info
Výukové metody
přednáškový cyklus
Metody hodnocení
Esej v rozsahu 6000-10000 znaků.
Informace učitele
Konkrétní témata esejí z nichž bude možné volit, jakož i požadavky na jejich odbornou kvalitu, jsou studentům sděleny během prvního výukového bloku.

Každý odevzdaný text musí obsahovat tři klíčové části:
1. Seznam literatury a pramenů vážících se k problematice zvoleného tématu. Musí obsahovat minimálně 10 položek a musí být co do typu pramenů vyvážený (odborné knihy či studie, novinové články, webové zdroje atd).
2. Přehledné shrnutí zvoleného tématu a klíčových momentů dané problematiky.
3. Návrh vlastního originálního řešení a reflexe klíčových problémů zvoleného tématu. Tato stěžejní část celé eseje by se měla opírat o konkrétní příklady z praxe a vycházet z religionistického(vědeckého) přístupu k náboženské(kulturní) problematice.

Esej musí splňovat nároky na odbornou publikaci, zejména musí obsahovat korektní poznámkový aparát. Esej je hodnocena přednášejícími. Je-li ohodnocena jako nevyhovující, vrací se studentovi s konkrétními výhradami a požadavky k přepracování.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2012/SC4BK_NABS