SV4BP_PPX1 Pedagogická praxe průběžná 1 (aktivity ve volném čase)

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0/1. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti si zvolí tvořivou aktivitu zejména v oblasti volného času, vyzkouší si své možnosti a schopnosti, v průběhu praxe může vystřídat více zařízení nebo aktivit. Jedná se zejména o oblast volného času, součástí je písemná práce, kde bude uvedena charakteristika činnosti, úkoly, zaměření, sebereflexe a analýza, dotváření pedagogického portfolia. Navrhované možnosti: volnočasová centra, vedení kroužků, různé zájmové činnosti, školní prostředí, internátní zařízení ...
Osnova
  • Součástí vzdělávání sociálních pedagogů je pedagogická praxe, kterou studenti absolvují v průběhu celého studia. Zaměření, cíle a úkoly praxe jsou rozvrženy do jednotlivých semestrů. Volnočasová průběžná praxe - představit studentů, budoucím potenciálním sociálním pedagogům okruh možných pracovních příležitostí - rozšířit dovednosti pedagoga v oblasti volného času, volnočasové pedagogiky a výchovy mimo vyučování - představit v různých organizacích obor sociální pedagogika se zaměřením na volný čas a nabídnout prostřednictvím studentů budoucí odborníky pro oblast mimoškolní výchovy a volný čas
Literatura
  • ČECH, Tomáš a Jiří NĚMEC. Pedagogika volného času pro učitele praktického vyučování. E-learningová podpora výuky. Brno : Pedagogická fakulta. Katedra sociální pedagogiky, 2006. URL info
  • NĚMEC, Jiří a Tomáš ČECH. Pedagogika volného času pro kombinované studium. E-learningová podpora výuky. Brno. Pedagogická fakulta MU, 2005. URL info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Emília. Pedagogika voľného času : výchova v čase mimo vyučovania v pedagogickej teórii a v praxi. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2004, 307 s. ISBN 8022319309. info
  • Zlatý fond her :hry a programy připravené pro kurzy Prázdninové školy Lipnice. Edited by Ivo Jirásek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 155 s. ISBN 80-7178-636-5. info
  • Zlatý fond her :[výběr her a programů připravených pro kursy Prázdninové školy Lipnice]. Edited by Jan Hrkal - Radek Hanuš. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002, 165 s. ISBN 80-7178-660-8. info
  • PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999, 93 s. ISBN 80-210-2033-4. info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času :teorie, praxe a perspektivy mimoškolní výchovy a zařízení volného času. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 229 s. ISBN 80-7178-295-5. info
Výukové metody
praxe v odborných zařízeních
Metody hodnocení
Písemná analýza průběžné praxe (5 a více stran) Písemný záznam z průběžné praxe musí obsahovat analýzu a reflexi zařízení, instituce, aktivit a činností, které se studenti v průběhu praxe věnovali, komentář, zhodnocení a popis zjištěných skutečností. Součástí bude potvrzení o absolvování praxe a vlastní sebereflexe z pedagogických činností. Konečnou podobu písemných materiálů dotvoří studenti podle svého zvážení.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=109411
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Praxe ve výchovně-vzdělávacím zařízení pro volný čas.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.