AJPV_SSAL Pojetí hrdiny ve starší anglické kultuře

Pedagogická fakulta
jaro 2013
Rozsah
0/2/0. 2 hodiny. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Lucie Podroužková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Irena Přibylová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJPV_SSAL/01: Út 10:15–11:55 učebna 56, L. Podroužková
Předpoklady
A reading proficiency adequate to university level. Introduction to Literature course.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course aims to map out the connections of the British history and literature from the beginnings till the twentieth century. In the seminar students are to read, analyse, interpret and discuss selected works and extracts. The goal of the course is to acquaint students with chief works, authors and topics in the historical and social context of the relevant periods, so that the students gain a broader and more concise insight into British life and culture.
Osnova
  • 1. INTRODUCTION
  • 2. Hero as a warrior: Anglo-Saxon England
  • 3.Hero as a knight: Middle English period
  • 4.Tragic hero: Renaissance.
  • 5.Hero as a castaway: early novel
  • 6.Hero on the journey from innocence to experience: novel
  • 7.Romantic hero.
  • 8. Hero of the everyday
  • 9.Milton, Civil War, Restoration
  • 10.Hero as a victim of the environment
  • 11.Anti-hero
Literatura
    povinná literatura
  • PODROUŽKOVÁ, Lucie. A Reader in British Literature, Part I. 3. upravené. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2007, 130 s. 4096/Pd-7/05-17/94. ISBN 80-210-3638-9. info
    doporučená literatura
  • PODROUŽKOVÁ, Lucie. A Reader in British Literature. Part II: The nineteenth century. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 176 s. 2. vydání. ISBN 80-210-4108-8. info
  • BARNARD, Robert. Stručné dějiny anglické literatury. Translated by Zdeněk Beran. Vyd. 1. Praha: Brána, 1997, 251 s. ISBN 8071767050. info
  • BURGESS, Anthony. English literature : a survey for students. London: Longman, 1958, 278 p. ISBN 0582552249. info
Výukové metody
close reading, textual analysis pair work, group work, discussion panels project work
Metody hodnocení
Continuous assessment: attendance, week-to-week reading, class participation, worksheets (project work) Summative assessment: mock-test and a round-up review, project, set reading feedback
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2109
Read one tragedy or historical play by William Shakespeare and one novel from the following list: Daniel Defoe: Moll Flanders Henry Fielding: Tom Jones Samuel Richardson: Pamela Jane Austen: any novel of your choice Walter Scott: Ivanhoe Mary Shelley: Frankenstein Charlotte Brontë: Jane Eyre Emily Brontë: Wuthering Heights Charles Dickens: The Great Expectations OR David Copperfield George Eliot: The Mill on the Floss Thomas Hardy: Tess of the d´Urbervilles D.H. Lawrence: Lady Chatterley´s Lover
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
literární/kulturní/historický seminář.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.