PdF:SP_KOZR Komunikace zrakově postižených - Informace o předmětu
SP_KOZR Komunikace osob se zrakovým postižením ( i pro více vad)
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Zita Nováková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP_KOZR/01: Čt 9:20–11:00 centrum, Z. Nováková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (něm.) (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-SPE) (2)
- Pedagogické asistentství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, B-TV)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika - komunikační techniky (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Logopedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD, směr Ostatní pedie)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-TV)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Studenti získávají informace o komunikaci osob se zrakovým postižením, vývoji slepeckého písma. Naučí se číst a psát Braillské písmo, jeho zápis na Pichtově psacím stroji, Pražské tabulce a získají teoretické znalosti o jeho výuce.
- Osnova
- 1. Specifika komunikace osob se zrakovým postižením. Symptomatické poruchy řeči u této cílové skupiny.
- 2. Vývoj písma pro nevidomé.
- 3. Braillovo písmo - česká sada Braillova písma, Braillský kód, pomůcky pro výuku a zápis Braillova písma, výuka Braillova písma u dětí a později osleplých.
- 4. Zápis Braillova písma na Pichtově psacím stroji - aktivní znalost.
- 5. Zápis Braillova písma na Pražské tabulce - aktivní znalost.
- 6. Čtení Braillova písma zrakem a hmatem.
- Literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007, 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 191 s. ISBN 8071785725. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, diskuse, praktická cvičení čtení a psaní Braillova písma
- Metody hodnocení
- Výuka probíhá formou praktického semináře, studenti se učí aktivní znalosti zápisu Braillova písma na Pichtově psacím stroji a tabulce a čtení bodového písma zrakem, jednoduchých slov i hmatem. Zápočet získán po prokázání aktivní znalosti psaní Braillova písma na Pichtově psacím stroji, jeho čtení zrakem a částečně i hmatem. Účast ve výuce je nutná.
- Informace učitele
- Vybrané literární a internetové zdroje: JESENSKÝ, J. Hmatové vnímání informací pomocí tyflografiky. Praha. SPN, 1988 JESENSKÝ, J.; ČÁLEK, O. a kol. Metodika výcviku čtení a psaní nevidomých. Praha: Společnost nevidomých a slabozrakých v ČR. 1992 KEBLOVÁ, A. Čich a chuť zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. KEBLOVÁ, A. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. KEBLOVÁ, A. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima, 1999. KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Praha: Septima, 1999. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I.. Olomouc,.Nakladatelství UP Olomouc.1988. 69 s. LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie II.. Olomouc, Nakladatelství UP Olomouc.1989. 70s. LUDÍKOVÁ, L.; MALEČEK, M. Tyflopedie III.. Olomouc. Nakladatelství UP Olomouc.1991. 87 s. SMÝKAL, J. Pohled do dějin slepeckého písma. Praha, ČUNS, 1994 VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1985. ISBN 80-7184-053-X Internetové zdroje: www.braillnet.cz www.lorm.cz www.sons.cz www.icevi.org
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/SP_KOZR