PdF:SZ7MP_SP2P Speciální pedagogika 2 - Informace o předmětu
SZ7MP_SP2P Speciální pedagogika 2 Základy adiktologie
Pedagogická fakultajaro 2013
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 19:25–20:10 učebna 50
- Předpoklady
- Posluchači budou mít k dispozici sylabus předmětu a budou seznámeni se studijní literaturou včetně elektronických informačních zdrojů. Předpokládá se znalost základního pojmosloví oboru, anatomie a funkce lidského organismu na středoškolské úrovni.Posluchači mohou vznášet dotazy, připomínky, návrhy. Podle jejich podnětů se vyučující soustředí na obtížnější nebo aktuální témata. V případě, že si z nabízeného programu nezvolí žádnou oblast, bude vyučující systematicky přednášet obtížné a podstatné partie látky, jež jsou zásadní pro jejich další specializaci.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura (program PdF, N-SS)
- Galerijní pedagogika a zprostředkování umění (program PdF, N-SS)
- Hlasová výchova (program PdF, N-SS)
- Hra na klavír (program PdF, N-SS)
- Hra na varhany (program PdF, N-SS)
- Hudební výchova (program PdF, N-MA)
- Hudební výchova (program PdF, N-SS) (2)
- Matematika (program PdF, N-SS)
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Speciální andragogika (angl.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální andragogika (ger.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální andragogika (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (angl.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika (něm.) (program PdF, N-SS) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-MA)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD) (3)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Logopedie) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Ostatní pedie) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SPD, směr Více vad) (2)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-SS)
- Speciální pedagogika (program PdF, N-TV)
- Speciální pedagogika pro učitele (angl.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (něm.) (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-SPD) (2)
- Speciální pedagogika pro učitele (program PdF, N-ZS)
- Speciální pedagogika pro učitele středních škol (program PdF, N-SS)
- Speciální výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, N-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství anglického jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství anglického jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství biologie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství cizích jazyků pro střední školy - angličtina (program PdF, N-SS)
- Učitelství cizích jazyků pro střední školy - francouzština (program PdF, N-SS)
- Učitelství cizích jazyků pro střední školy - němčina (program PdF, N-SS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - angličtina (program PdF, N-ZS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - francouzština (program PdF, N-ZS)
- Učitelství cizích jazyků pro základní školy - němčina (program PdF, N-ZS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství dějepisu pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství francouzského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství francouzského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství hry na klavír pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hry na varhany pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství informatiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství křesťanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství matematiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (něm.) (program PdF, N-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství německého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství německého jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství občanské výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace služby (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro střední školy - specializace strojírenství (program PdF, N-SS)
- Učitelství odborných předmětů pro základní a střední školy - specializace obchod a služby (program PdF, N-SS)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5) (2)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Anglický jazyk a literatura)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Francouzský jazyk a literatura)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Hudební výchova)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Německý jazyk)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Ruský jazyk)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Speciální pedagogika)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Všeobecný směr)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5, směr Výtvarná výchova)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství rodinné výchovy a výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství rodinné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství rodinné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství ruského jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství ruského jazyka pro základní a jazykové školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství řízení sboru pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství sólového zpěvu pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (angl.) (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství speciální pedagogiky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství technické a informační výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství technické výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství technické výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství vizuální tvorby pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výchovy ke zdraví pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství výtvarné výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství zeměpisu pro základní školy (program PdF, N-ZS) (2)
- Vizuální tvorba (program PdF, N-SS)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-MA)
- Výtvarná výchova (program PdF, N-SS)
- Základy společenských věd (program PdF, N-SS)
- Cíle předmětu
- Předmět je věnován jednomu z typů sociálních patologií-problematice závislostí. V úvodu jsou vysvětleny základní pojmy, v historickém kontextu je popisováno užívání návykových látek. Studenti se dozvídají o nejvýznamnějších skupinách drog, jejich účincích a typech návykového chování, vzniku, typech a kritériích závislosti, společenské a individuální nebezpečnosti drog. Stranou nezůstává ani drogová epidemiologie-mapování drogové scény, typy studií, monitoring, legislativní pohled na drogy v ČR i v Evropě. K lepší orientaci pedagoga může přispět přehled znaků, upozorňující na zneužívání drog doma, ve škole, v zaměstnání, možnosti intervence a laické první pomoci.
Výstupy z učení: Po úspěšném absolvování předmětu posluchač získá představu o domácí a zahraniční drogové scéně, skupinách nejčastěji zneužívaných návykových látek, procesu vzniku závislosti a jejím neurochemickém podkladě. Dovede se orientovat v prevenci patologických závislostí a primárně preventivních programech. Bude moci samostatně navrhnout a připravit preventivní projekt a realizovat jej ve školních podmínkách. - Osnova
- 1. Základní terminologie (pojmy, definice, klasifikace dle MKN a DSM).
- 2. Historie užívání drog (společenská kontrola, obřady, léčitelství, honba za požitky, rozdíly mezi přírodními národy a industriální společností).
- 3. Drogová závislost (příčiny vzniku, hlediska, posuzování, projevy).
- 4. Vlivy podílející se na vzniku drogové závislosti,varovné příznaky počínající drogové závislosti.
- 5. Nejvýznamnější látky a skupiny drog, náhražkové látky, návykové chování, virtuální drogy.
- 6. Drogová epidemiologie (vnik, vývoj, význam, náplň oboru, možnosti studia drogové scény).
- 7.Vývoj a současný stav drogové scény v České republice a ve světě.
- 8. Možnosti intervence-poradenství a léčba drogových závislostí.
- 9. První pomoc při stavech akutní intoxikace návykovými látkami.
- 10. Společenská a individuální nebezpečnost drog.
- 11. Trestní odpovědnost a současná legislativa v oblasti omamných a psychotropních látek.
- Literatura
- NEŠPOR, Karel a Ladislav CSÉMY. Alkohol, drogy a vaše děti : jak problémům předcházet, jak je včas rozpoznat, jak je zvládat. Praha: Sportpropag, 1992, 144 s. info
- PRESL, Jiří. Drogová závislost : může být ohroženo i Vaše dítě? 2. rozš. vyd. Praha: Maxdorf, 1995, 88 s. ISBN 80-85800-25-X. info
- Závislost známá neznámá. Edited by Jiří Heller - Olga Pecinovská. 1. vyd. Praha: Grada, 1996, 162 s. ISBN 80-7169-277-8. info
- NOŽINA, Miroslav. Svět drog v Čechách. Vyd. 1. Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 1997, 347 s. ISBN 80-85917-36-X. info
- MEČÍŘ, Jan. Zneužívání alkoholu a nealkoholových drog u mládeže. 1. vyd. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1989, 156 s. info
- NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost : současné poznatky a perspektivy léčby. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 150 s. ISBN 80-7178-432-X. info
- NEŠPOR, Karel. Kouření, pití, drogy :. Vyd. 1. Praha: Portál, 1994, 125 s. ISBN 80-7178-023-5. info
- RUDGLEY, Richard. Kulturní alchymie :omamné látky v dějinách a kultuře. Translated by Jiří Zavadil. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1996, 205 s. ISBN 80-7106-118-2. info
- JANÍK, Alojz a Karel DUŠEK. Drogy a společnost. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1990, 342 s. ISBN 80-201-0087-3. info
- Trestní zákon ; a, Trestní řád : úplné znění zákonů : o policii, o výkonu vazby, o výkonu trestu odnětí svobody : úplné znění vyhlášky Ministerstva spravedlnosti o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování práv. Edited by Jiří Jelínek - Zdeněk Sovák. 9. aktualiz. vyd. novelizova. Praha: Linde, 1997, 783 s. ISBN 8072011006. info
- Jedy, drogy, léky. Edited by John Mann, Translated by Jindřiška Šatavová. 1. vyd. Praha: Academia, 1996, 203 s. ISBN 80-200-0508-0. info
- HYNIE, Sixtus. Psychofarmakologie v praxi : farmakologie látek ovlivňujících CNS a senzorický systém. 1. vyd. Praha: Galén, 1995, 320 s. ISBN 8085824175. info
- TICHÁČEK, Bohumil. Epidemiologická metoda a její aplikace. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1989, 169 s. URL info
- Drogy-risk nebo zisk?
- Klinická epidemiologie-nedílní součást klinických rozhodovacích procesů
- KACHLÍK, P. Elektronický učební text k problematice závislostí. Dostupné na adrese: http://www.ped.muni.cz/wsedu/zdroj_mat/stud_mat/Drogy.pdf
- Výukové metody
- Přednáška s výkladem obtížných partií látky, teoretická příprava z doporučených tištěných a elektronických informačních zdrojů. Zpětná vazba - reakce posluchačů během přednášky či v konzultačních hodinách.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška.
Typ zkoušky: písemný test v rozsahu 30 otázek z probírané problematiky (okruhy viz níže). Odpovědi jsou nabízeny uzavřenou formou, správná je právě jedna z několika uvedených. K úspěšnému ukončení předmětu je třeba dosáhnout nejméně 50 % správných odpovědí.
Výuka probíhá týdenně, předmět je vyučován 1 semestr.
Okruhy témat k písemnému testu 1. Základní terminologie (droga, závislost, tolerance, úzus, misúzus, abúzus, syndrom z odnětí, slangové výrazy).
2. Historie (užívání drog v souvislosti s vývojem různých kultur, rituály, společenská kontrola).
3. Drogová závislost (pojem, rozdělení, příklady, kritéria, kariéra narkomana, experimentátor, uživatel, závislý, vývoj drogové závislosti v čase).
4. Vlivy podílející se na vzniku drogové závislosti (čtyřčlenný model: spouštěč, droga, osobnost, prostředí. Význam jednotlivých složek).
5. Varovné příznaky počínající drogové závislosti (čeho si mohou všimnout rodiče, pedagogové, přátelé, spolupracovníci, možné, pravděpodobné a jisté známky zneužívání drog).
6. Nejvýznamnější zneužívané látky a skupiny drog-výskyt, vzhled, účinky, rizika, návyk (alkohol, tabák, typy alkoholismu, stimulancia - kofein, pervitin, kokain, taneční drogy, opiáty - opium, morfin, kodein, heroin, braun, jiné tlumivé prostředky kromě opiátů, zvl. léky, produkty konopí - marihuana, hašiš, hašišový olej, halucinogeny - LSD, psilocin, psilocybin, bufonin, meskalin, čichání těkavých látek, návykové chování, virtuální drogy - gambling, televize, video, sekty).
7. Epidemiologie (metody sledování drogového problému, prevalence, incidence, deskripce, epidemiologické studie, jejich význam a typy).
8. Vývoj a současný stav drogové scény v České republice a ve světě (ohrožené populační skupiny a regiony, rozšířené typy drog, trendy).
9. Možnosti intervence-poradenství a léčba drogových závislostí (strategie a systém poradenství, léčby a prevence patologických závislostí včetně alkoholismu a tabakismu, státní a nestátní organizace zabývající se léčbou, prevencí a resocializací).
10. První pomoc při intoxikaci návykovými látkami (akutní intoxikace drogami, hlavní příznaky a postupy, kardiopulmocerebrální resuscitace, šok).
11. Trestní odpovědnost a současná legislativa v oblasti omamných a psychotropních látek (výroba, držení, distribuce, konzumace, množství menší než malé, postihy, zákonné normy a ustanovení, trestní a přestupkový zákon).
12. Společenská a individuální nebezpečnost drog (aboliční přístup ke drogám, legalizace návykových látek, limity, rizika, dopady zneužívání drog na zdraví jedince a chod společnosti, vazby na závislost).
13. Lékařské využití některých drog (kontrolovaná aplikace drog v medicíně lege artis, závislost na lécích, závislosti všedního dne).
14. Relevantní zdroje informací o drogách (odborná i populárně naučná literatura, elektronická média vč. internetu,.sběr, třídění, hodnocení a použití získaných informací). - Informace učitele
- E.learningový kurs. Brno: MU, 2005. Dostupné z WWW:
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=81
Klíčový výraz: droga_je_vul Elektronický učební text: http://www.ped.muni.cz/wsocedu/virtual/pdf/Kachlik_NavykoveLatky.pdf Podíl samostatné práce studentů:
Seznámení s literárními prameny o problematice návykových látek, drogové závislosti, prevenci, epidemiologii, orientace v základních medicínských pojmech.
Práce se zdroji informací na Internetu (virtuální studovna, knihovní katalogy, domácí a zahraniční WWW stránky).
Prostudování statí, pojednávajících o základech anatomie a fysiologie lidského organismu.
Samostatná příprava podle okruhů k písemné zkoušce (testu). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují studenti oboru Speciální pedagogika.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2013/SZ7MP_SP2P