PdF:AJ2RC_FF1B Fonetika a fonologie B - Informace o předmětu
AJ2RC_FF1B Fonetika a fonologie B
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/0/24. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jaroslav Ondráček, Ph.D. (cvičící), Mgr. Irena Headlandová Kalischová, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. Mgr. Olga Dontcheva-Navrátilová, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Popelková
Dodavatelské pracoviště: Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- AJ2RC_FF1B/OS01: Pá 21. 2. 13:00–14:40 učebna 6, Pá 14. 3. 13:00–14:40 učebna 6, Pá 28. 3. 13:00–14:40 učebna 6, Pá 11. 4. 13:00–14:40 učebna 6, Pá 25. 4. 13:00–14:40 učebna 6, Pá 16. 5. 13:00–14:40 učebna 11, J. Ondráček
- Předpoklady
- Očekává se, že studenti mají dobrý přehled o hláskovém systému AJ a sami jsou dobrými modely výslovnosti.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření učitelské kvalifikace pro základní školy (program PdF, C-CV, směr Anglický jazyk a literatura pro základní školy)
- Cíle předmětu
- Kurz se zabývá anglickým fonologickým systém v suprasegmentální rovině, tzn. středem zájmu jsou jednotlivé aspekty souvislé řeči - vázání, přízvuk, rytmus a intonace.
- Osnova
- Face-to-face sessions:
- 1. Weak forms
- 2. Word stress
- 3. Word stress in compounds; contrastive stress
- 4. Linking and sound changes in connected speech
- 5. Sentence stress
- 6. Intonation
- These are accompanied by students' own "effort hours" spent on practising the given phenomena by means of handouts, recordings, homework assignments, and by keeping their own Progress Sheets.
- Literatura
- O'Connor,J.D. Sounds English.Longman,1991.ISBN 0-582-01439-5
- BAKER, Ann. Ship or sheep? : an intermediate pronunciation course. Illustrated by Leslie Marshall. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1981, v, 168. ISBN 052128354X. info
- ROACH,P.English Phonetics and Phonology.Cambridge:Cambridge University Press,2000.ISBN 0-521-78613-4
- Headlandová Kalischová, I. Sada pracovních listů. Nepublikováno.
- Výukové metody
- practical application of theoretical input, i.e. controlled practice, drills, transcription practice
- Metody hodnocení
- Requirements: The course finishes with an exam consisting of a written and oral parts.
The students are expected to participate actively in the lessons, do the required home assignments, keep their Progress Sheets on a weekly basis and provide a mid-term recording of a given text.
If this recording does not meet the required standard and is graded "Unsatisfactory", the student will have to submit another one at the end of term.
When the recording (recordings) are graded "Satisfactory" or "In need of improvement", the student can proceed to the exam.
The exam will consist of a written part in the form of a test, and an oral part in the form of a shared interview required for Practical Language, which will be assessed also from the point of view of pronunciation.
Methods: class discussions, individual projects, drills, homework. - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- The students are expected to participate actively in the lessons, do the required home assignments, keep their Progress Sheets on a weekly basis and provide a mid-term recording of a given text. If this recording does not meet the required standard and is graded "Unsatisfactory", the student will have to submit another one at the end of term. When the recording (recordings) are graded "Satisfactory" or "In need of improvement", the student can proceed to the exam. The exam will consist of a written part in the form of a test, and an oral part in the form of a shared interview required for Practical Language, which will be assessed also from the point of view of pronunciation.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/AJ2RC_FF1B