BiM_VPx2 Učitelská praxe 2

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Předmět může být zapsán pouze společně s Učitelskou praxí 2 – seminář.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen: použít informace k rozšíření svých profesních kompetencí
· propojit teoretické poznatků získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi
· reflektovat dovednosti žáků
· naplánovat a realizovat výuku přírodopisu
· podílet se na vytváření pozitivní pracovní atmosféry ve výuce
Osnova
  • · činnosti vykonávané ve funkci asistenta (třídního) učitele zadané ředitelem základní školy (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, doprovod (spolu s učitelem) žáků na exkurze, příprava školních projektů a akcí, dozory, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací, příprava třídnické hodiny, suplování ad.)
  • . vedení pedagogického deníku – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 2
  • . plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů – viz Manuál studenta učitelství na Učitelské praxi 2
  • . náslechy (10 hodin), vlastní výuka (10 hodin)
Literatura
  • DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. Vydání třetí. Praha: Portál, 2008, 155 stran. ISBN 9788073674342. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
  • VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem : co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007, 76 s. ISBN 9788072903252. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995, 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6. info
  • ALTMANN, Antonín. Metody a zásady ve výuce biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 285 s. URL info
  • ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 65 s. info
Výukové metody
forma výuky: teoretická příprava, praxe na základní škole, seminář Výukové metody: hospitace, rozhovor, diskuze
Metody hodnocení
Metody hodnocení: hospitace, písemné vypracování portfoliového úkolu, zpracování pedagogického deníku.
Podmínky úspěšného ukončení: · pravidelná docházka do školy, na níž student praktikuje
. odevzdání splněného portfoliového úkolu a pedagogického deníku
. hospitace garanta praxe na hodině studente, rozbor této hodiny
Navazující předměty
Informace učitele
Výuka probíhá po dobu celého semestru, vždy dva dny v týdnu, v rozsahu 5 vyučovacích hodin v každém dnu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016.