CJ2MP_JJRo Jazykový rozbor

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Květoslava Klímová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJ2MP_JJRo/01: Po 11:10–12:50 učebna 11, K. Klímová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Předmět se vypisuje pouze tehdy, zaregistruje-li se do něj nejméně 10 studentů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět předpokládá teoretické znalosti a praktické dovednosti získané studiem dílčích jazykovědných disciplín synchronních i diachronních (historická mluvnice českého jazyka, vývoj spisovné češtiny).
- Studenti na základě dosavadních znalostí prokazují schopnost analyzovat text jako celek i jevy jednotlivých jazykových rovin (jevy hláskové a pravopisné, jevy morfologické, slovotvorné, lexikální, syntaktické).
- Studenti jsou schopni jevy současného českého jazyka vysvětlit se zřetelem k jejich zakotvení v textu a komunikační situaci a některé jako důsledek změn v průběhu vývoje jazyka.
- Studenti by v závěru kurzu měli být schopni ukázat na konkrétním textu současné tendence ve vývoji jednotlivých jazykových rovin.
Osnova
  • 1. Věta a text. Příslušnost textu ke stylové oblasti.
  • 2. Hláskové jevy v konkrétních textech. Jejich charakteristika z hlediska dichotomie spisovnost / nespisovnost a charakteristika stylová.
  • 3. Morfologické jevy v textu. Stylová charakteristika konkrétních morfologických prostředků. Současný stav jako výsledek vývojových jazykových změn. Tendence v současné morfologii.
  • 4. Jevy slovotvorné a lexikální. Konkrétní projevy vývojových tendencí v současné slovní zásobě a v tvoření slov. Přejatá slova v textu a jejich slovotvorná charakteristika.
  • 5. Syntaktická stavba výpovědí v textu. Nejčastější nedostatky v syntaktické stavbě výpovědí. Odchylky od pravidelného syntaktického členění.
  • 6. Syntaktický rozbor, analýza věty jednoduché a souvětí.
  • 7. Aktuální členění výpovědi a stavba textu.
Literatura
  • HAUSER, Přemysl. Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 48 s. ISBN 80-210-2557-3. info
  • KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001, 70 s. ISBN 80-210-2540-9. info
  • ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. Praha: ISV nakladatelství, 1996, 380 s. ISBN 80-85866-12-9. info
  • ČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 263 s. ISBN 80-85937-27-1. info
Výukové metody
Ve výuce jsou uplatňovány především metody založené na myšlenkových operacíxh, a to analýze a syntéze. Metody procvičování a upevňování učiva, problémová metoda, metody samostatné a skupinové práce.
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Předmět je ukončen zápočtem.
Požadavkem k zápočtu je zvládnutí látky obsažené v osnovách a studijní literatuře, které bude prověřeno písemkou v zápočtovém týdnu.
Písemka obsahuje 30 krátkých úkolů, pro úspěšné zvládnutí je třeba 80 % z nich úspěšně vyřešit.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015.