PdF:MSBK_NFF2 Fonetika a fon. 2 - NJ - Informace o předmětu
MSBK_NFF2 Fonetika a fonologie 2 - NJ
Pedagogická fakultajaro 2014
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Alena Kovářová (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MSBK_NFF2/01: Pá 21. 2. 7:30–9:10 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 7. 3. 7:30–9:10 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 14. 3. 7:30–9:10 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 21. 3. 7:30–9:10 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 28. 3. 7:30–9:10 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 4. 4. 7:30–9:10 učebna 58, Pá 11. 4. 7:30–9:10 učebna 58, Pá 18. 4. 7:30–9:10 učebna 58, Pá 25. 4. 7:30–9:10 učebna 58, Pá 2. 5. 7:30–9:10 učebna 58, Pá 9. 5. 7:30–9:10 učebna 58, Pá 16. 5. 7:30–9:10 učebna 58, A. Kovářová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Po absolvování semináře budou studenti schopni interpretovat rozdíly mezi výslovností německých a českých konsonantů a asimilačních jevů a charakterizovat příslušné výslovnostní chyby českých rodilých mluvčích. Důraz je kladen na osvojení zásad správné německé výslovnosti a zvládnutí metodiky odstraňování typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. Tato metodika bude cíleně zaměřena na práci s dětmi v předškolním věku. Nach dem Seminar sind die Studenten im Stande die Unterschiede in der Artikulation der deutschen und tschechischen Konsonanten zu bestimmen, sowie die entsprechenden Aussprachefehler von tschechischen Muttersprachlern zu charakterisieren.
- Osnova
- 1. Charakteristika artikulačních jevů suprasegmentální roviny německého jazyka. 2. Práce s textem z fonetického hlediska. 3. Metodika odstraňování typických výslovnostních chyb českých rodilých mluvčích. 4. Metodika výuky výslovnosti německého jazyka dětí v předškolním věku. 5. Sestavení materiálové sbírky pro nácvik správné výslovnosti v rané výuce německého jazyka (říkadla, písničky, obrázky apod.).
- Literatura
- povinná literatura
- KOVÁŘOVÁ, Alena. Úvod do fonetiky a fonologie němčiny. 1. vyd. Brno: Tisk OL Print Šlapanice, 2003, 60 s. ISBN 80-210-3263-4. info
- doporučená literatura
- KOVÁŘOVÁ, Alena. Německá gramatika v tabulkách. Brno: Nová škola, 1999, 58 stran. ISBN 808560745X. info
- Výukové metody
- Seminář; nácvik správné výslovnosti německých konsonantů, asimilace a suprasegmentální roviny výslovnosti němčiny. Specifickou součástí výuky je vypracování vlastního fonetického slovníku.
- Metody hodnocení
- Zápočet; přednes krátkého německého textu, zvládnutí zásad správné německé výslovnoti; Testat; Vorlesen eines kurzen deutschen Textes mit dem Schwerpunkt korrekte deutsche Aussprache.
- Vyučovací jazyk
- Němčina
- Informace učitele
- Při zkoušce předloží posluchači vlastní vypracovaný fonetický slovník. Bei der Prüfung legen die Studenten ihr eigenes phonetisches Vokalbelheft vor.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/MSBK_NFF2