SV4MP_SPT Sociálně pedagogické teorie

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 10:15–11:00 učebna 33
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí do tematiky sociálně pedagogických teorií s důrazem na jejich mezioborovou provázanost a celospolečenskou působnost. Základní linii studia tvoří komplexní systémový pohled na předkládané teorie se zakomponováním kulturně-sociálních i přírodních faktorů. Nezbytnou součástí systémového přístupu je i analýza a popis jeho jednotlivých prvků. Cílem studia probíraných teorií, koncepcí, směrů, principů a klasifikací je zdůraznit význam multifaktorového pohledu na sociální jevy za účelem jejich popisu, vysvětlení a predikce v rámci edukační reality. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - definovat základní pojmy - vysvětlit podstatu a strukturu probíraných sociálně pedagogických teorií - vymezit a interpretovat současné sociálně pedagogické problémy - nastínit možné způsoby řešení probírané tematiky na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti - zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro teorii a praxi. - vyjádřit a formulovat postoje a hodnoty v rámci probíraných témat.
Osnova
  • 1. Návrh struktury sociálně pedagogických teorií. Problematika vědeckosti sociálních a přírodních věd. 2. Vývojové změny vědeckých paradigmat a jejich odraz na sociální vědy. 3. Postfeminismus a gender mainstreaming. 4. Škola jako nástroj státu v rámci teorie sociální kontroly. 5. Globalizace volného času a jeho působení na různé sociální skupiny. Technologizace života a smysl vzdělávání. 6. Teorie médií a teorie společnosti v rámci globalizované společnosti a jejich působení na vzdělávání. 7. Postmodernismus ve výchově v kontextu nového vnímání sociální reality. 8. Výzkumy člověka (sociální jednání, inteligence, genetika atp.) v porovnání s vytvářením obrazu profilu sociálních skupin
Literatura
    povinná literatura
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
  • Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
    doporučená literatura
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Liberec: Dialog, 1992. ISBN 808519452X. info
  • HARRINGTON, Austin. Moderní sociální teorie : základní témata a myšlenkové proudy. Translated by Hana Antonínová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 495 s. ISBN 8073670933. info
  • Pomáhat být :otevřené otázky teorie provázející výchovy. Edited by Jiří Pelikán. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 80-246-0345-4. info
  • Sociologické školy, směry, paradigmata. Edited by Miloslav Petrusek - Alena Miltová - Alena Vodáková. Praha: Sociologické nakladatelství, 1994, 249 s. ISBN 80-85850-04-4. info
  • ZNEBEJÁNEK, František. Sociální hnutí :teorie, koncepce, představitelé. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 175 s. ISBN 80-85850-31-1. info
  • ZÁBRODSKÁ, Kateřina. Variace na gender :poststrukturalismus, diskurzivní analýza a genderová identita. Praha: Academia, 2009, 200 s. ISBN 978-80-200-1752-9. URL info
  • NAGL-DOCEKAL, Herta. Feministická filozofie : výsledky, problémy, perspektivy. Translated by Hana Havelková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2007, 316 s. ISBN 9788086429687. info
Výukové metody
Přednášky.
Metody hodnocení
Typ zkoušky: ústní Požadavky k ukončení přednáškového bloku: - 70 % úspěšnost vědomostního testu jako předpoklad připuštění k ústní zkoušce. - napsání pětistránkové eseje na zadané téma. Práce posílejte do e-kurzu Sociálně pedagogické teorie na mood-lince. - ústní zkouška. Reflexe nad vybranými problémy na základě otázek z okruhů přednáškových témat (podmínkou je četba povinné literatury). Zkouška: známka je výsledkem hodnocení ve třech oblastech: - ústní a písemné zkoušení (viz okruhy otázek ke zkoušce) - plnění úkolů v semináři - kvalita zpracované eseje
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1257
Seminární témata jsou vypsána v navazujícím předmětu Analýza sociálně pedagogických teorií.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.