ZS1BK_PEPS Pedagogická psychologie

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/.3. 4 hodiny. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 4. 4. 15:45–17:25 učebna 60, Pá 25. 4. 15:45–17:25 učebna 60
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogická psychologie navazuje na psychologické poznatky z obecné psychologie, psychologie duševního vývoje a sociální psychologie. Rozšiřuje teoretické základy a jejich využití v práci učitele o psychologické základy teorií učení, vyučování a výchovy. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět a vysvětlit teorie učení; - použít informace o vyučování, učení a výchově v praxi učitele; - interpretovat poznatky z kurzu na vlastní učební proces; - rozšířit své poznaky o teorii učení, zákonitosti a druhy učení; vyučování a výchovné postupy a prostředky;
Osnova
  • 1. Užití psychologie v pedagogické praxi.
  • 2. Teorie učení, psychologické směry a koncepce.
  • 3. Metody pedagogické psychologie.
  • 4. Učení a jeho druhy. Motivace, zpětná vazba, transfer a interference.
  • 5. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti a návyky).
  • 6. Psychologie vyučování.
  • 7. Psychologie tvořivosti a inteligence.
  • 8. Příčiny neprospívání žáků.
  • 9. Strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování, styly učení.
  • 10. Typy výchovy, odměna a trest, sebevýchova.
  • 11. Osobnost žáka současné školy.
  • 12. Osobnost učitele.
  • 13. Vztahy mezi učitelem a žákem.
  • 14. Klima školní třídy a školy.
  • 15. Poruchy učení a chování žáků.
  • 16. Zvládání školní zátěže.
Literatura
    povinná literatura
  • ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007, 655 stran. ISBN 9788073672737. info
  • FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
  • KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
  • Psychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993, 413 s. ISBN 80-7066-534-3. info
    doporučená literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
Výukové metody
přednášky, četba, seminární práce (10 stran)
Metody hodnocení
písemná zkouška (65 % úspěšnost)
Informace učitele
Okruhy ke zkoušce: 1. Užití psychologie v pedagogické praxi.
2. Teorie učení, psychologické směry a koncepce.
3. Metody pedagogické psychologie.
4. Učení a jeho druhy. Motivace, zpětná vazba, transfer a interference.
5. Výsledky učení (vědomosti, dovednosti a návyky).
6. Psychologie vyučování.
7. Psychologie tvořivosti a inteligence.
8. Příčiny neprospívání žáků.
9. Strukturování učiva, učební strategie, pojmové mapování, styly učení.
10. Typy výchovy, odměna a trest, sebevýchova.
11. Osobnost žáka současné školy.
12. Osobnost učitele.
13. Vztahy mezi učitelem a žákem.
14. Klima školní třídy a školy.
15. Poruchy učení a chování žáků.
16. Zvládání školní zátěže.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.