Bi2MP_DPP2 Didaktika přírodopisu 2

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 8:25–9:10 učebna 2
Předpoklady
Bi2MP_DPP1 Didaktika přírodopisu 1 && Bi2MP_DPS1 Didaktika přírodopisu 1
Předmět navazuje na Bi2MP_DPP1 a Bi2MP_DPS1. Pro zápis je třeba mít oba tyto předmět splněny.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student schopen: 1. použít informace z RVP 2. vlastními slovy vysvětlit rozdíly mezi formou a metodou výuky, obsahem a rozsahem učiva, senzomotorickými a individuálními dovednostmi apod. 3. vysvětlit jak je organizována práce učitele - v čem spočívá přípravná, realizační, řídící a diagnostická část výuky. 4. charakterizovat prostředky výuky přírodopisu. 5. formulovat a ve výuce použít didaktické zásady.
Osnova
  • 1. Postavení přírodopisu v RVP,v osnovách, obsah a rozsah učiva, zvláštnosti a vztahy výuky přírodopisu a ostatních předmětů. 2. Výuka přírodopisu v alternativních školách. 3. Aktivní plánování výuky přírodopisu, obsah vvýuky. 4. Projektová a integrovaná tematická výuka. 5. Učitel přírodopisu, jeho sebevzdělávání, reflexe...
Literatura
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vnímají a prožívají projektové vyučování žáci a učitelé? In Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání. Brno: Paido, 2003, 6 s. ISBN 80-7315-046-8. info
  • OBST, Otto. Obecná didaktika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, 159 s. ISBN 8024405555. info
  • JANÍK, Tomáš a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Projektové vyučování. Komenský. 2002, roč. 127, s. 2-4. ISSN 0323-0449. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • TALÁCKOVÁ, Lucie. Vliv stylu vedení učitele na sociální klima třídy. Edited by Martin Vaculík. 2001, 83 s. URL info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • KAŠOVÁ, Jitka. Škola trochu jinak : projektové vyučování v teorii i praxi. Vyd. 1. Kroměříž: IUVENTA, 1995, 81 s. info
  • ALTMANN, Antonín a František HORNÍK. Vybrané kapitoly z didaktiky biologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 217 s. info
  • ALTMANN, Antonín. Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. Vyd. 2., upr. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972, 133 s. URL info
  • ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 65 s. info
  • ALTMANN, Antonín. Pomůcky pro výuku biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 130 s. info
  • ALTMANN, Antonín. Vyučovací metody v biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 229 s. info
  • ALTMANN, Antonín. Vyučovací metody v biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 229 s. info
Výukové metody
forma výuky: hodina základního typu. výukové metody: přednáška, vysvětlování, demonstrace.
Metody hodnocení
Metody hodnocení: písemný test a ústní rozprava. Kritéria hodnocení: Zkouška má dvě části - písemný test a ústní pohovor. V písemném testu je možno získat 40 bodů. pro účast na ústní rozpravě je třeba získat alespoň 30 bodů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.