PdF:CJKMS_SLPM Současná literatura pro děti - Informace o předmětu
CJKMS_SLPM Současná literatura pro děti
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 8 hodin. 8 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 20. 3. 13:55–17:25 učebna 39, Pá 24. 4. 9:20–12:50 učebna 20
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Současná literatura pro děti a didaktika literární výchovy pro učitele MŠ (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí s hlavními tendencemi v současném písemnictví pro děti a získají impulzy pro samostatné úvahy a práci s literárním textem v prostředí mateřské školy v návaznosti na kurikulární dokumenty.
- Osnova
- 1. Nové literární tendence projevující se v literatuře pro děti od počátku 21. století v návaznosti na polistopadový literární vývoj (na příkladech literární produkce specializovaných nakladatelství Albatros, Argo, Baobab, Brio, Labyrint, Meander, Paseka), rozkolísanost věkového kritéria při vymezení současné tvorby pro děti. 2. Literárněkritická reflexe současné literatury pro děti, literární ceny a ankety v oblasti dětského písemnictví 3. Obrázková kniha adresovaná předčtenářům, prorůstání textové a obrazové složky a přerůstání knižního tvaru do podoby objektu či hračky 4. Příklady současné obrázkové knihy pro děti předškolního věku 5. Aktuální témata nastolená v současné literatuře pro děti předškolního věku 6. Příklady děl ztvárňujících aktuální témata v prostoru české a světové literatury pro děti 7. Poezie pro předčtenáře a její rozvoj v posledním desetiletí 8. Nebezpečí triviality v současné literatuře pro děti
- Výukové metody
- Studenti si budou osvojovat podobu současné české literatury pro děti, analyzovat poetiku současných autorů tak, aby byli schopni identifikovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Výsledky své práce budou studenti prezentovat ústní formou, čímž bude rozvíjena jejich schopnost kritického myšlení v kolektivní rozpravě. Důraz bude kladen na studentovu schopnost dílo zhodnotit, srovnat v kontextu současné domácí i světové tvorby a formulačně přesně i odborně umět své argumenty obhájit. Typ ukončení: kolokvium.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/CJKMS_SLPM