CJKMS_SLPM Současná literatura pro děti

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
8 hodin. 8 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 20. 3. 13:55–17:25 učebna 39, Pá 24. 4. 9:20–12:50 učebna 20
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s hlavními tendencemi v současném písemnictví pro děti a získají impulzy pro samostatné úvahy a práci s literárním textem v prostředí mateřské školy v návaznosti na kurikulární dokumenty.
Osnova
  • 1. Nové literární tendence projevující se v literatuře pro děti od počátku 21. století v návaznosti na polistopadový literární vývoj (na příkladech literární produkce specializovaných nakladatelství Albatros, Argo, Baobab, Brio, Labyrint, Meander, Paseka), rozkolísanost věkového kritéria při vymezení současné tvorby pro děti. 2. Literárněkritická reflexe současné literatury pro děti, literární ceny a ankety v oblasti dětského písemnictví 3. Obrázková kniha adresovaná předčtenářům, prorůstání textové a obrazové složky a přerůstání knižního tvaru do podoby objektu či hračky 4. Příklady současné obrázkové knihy pro děti předškolního věku 5. Aktuální témata nastolená v současné literatuře pro děti předškolního věku 6. Příklady děl ztvárňujících aktuální témata v prostoru české a světové literatury pro děti 7. Poezie pro předčtenáře a její rozvoj v posledním desetiletí 8. Nebezpečí triviality v současné literatuře pro děti
Výukové metody
Studenti si budou osvojovat podobu současné české literatury pro děti, analyzovat poetiku současných autorů tak, aby byli schopni identifikovat styl výrazných osobností literárního procesu v daném období. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
Metody hodnocení
Výsledky své práce budou studenti prezentovat ústní formou, čímž bude rozvíjena jejich schopnost kritického myšlení v kolektivní rozpravě. Důraz bude kladen na studentovu schopnost dílo zhodnotit, srovnat v kontextu současné domácí i světové tvorby a formulačně přesně i odborně umět své argumenty obhájit. Typ ukončení: kolokvium.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/CJKMS_SLPM