CJKNL_LDAM Literatura pro děti a mládež po roce 2000

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
6 hodin. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Milena Šubrtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 20. 2. 8:25–11:00 učebna 25, Pá 24. 4. 13:00–15:35 učebna 25
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu bude student schopen: 1. uvědomit si základní vývojové tendence v současné české a světové literatuře pro děti a mládež 2. orientovat se v axiologických kriteriích při posuzování současné literární produkce pro děti a mládež 3. interpretovat vybraná díla ze současné literatury pro děti a mládež reprezentující nové vývojové směřování
Osnova
  • 1. Nové tendence ve vývoji současné literatury pro děti a mládež (propustnost hranic mezi literaturou pro děti, mládež a dospělé, nové čtenářské kategorie, prostupování textu a obrazu, splývání žánrových hranic aj.) 2. Současné aktivity spjaté s dětskou knihou. 3. Interpretace vybraných současných literárních děl určených dětem a mládeži. 4. Proměny v přístupu dítěte k literatuře. 5. Měnící se koncepce literatury pro děti a mládež ve světle současného domácího a zahraničního literárněvědného bádání.
Literatura
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Slovník autorů literatury pro děti a mládež 2. 1. vyd. Praha: Libri, 2012, 456 s. ISBN 978-80-7277-506-4. info
  • ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). Fairy tales in the Czech literature for children and youth (1990-2010). In Milena Šubrtová a kol. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež (1990-2010). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 11-63. Publikace NMU-37/11-02/58. ISBN 978-80-210-5692-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-5692-2011. info
Výukové metody
V průběhu přímé výuky (konzultace formou přednášek) budou studenti rozvíjet své literárněvědné znalosti a interpretační dovednosti, dostanou příležitost diskutovat o představovaných problémech a vnímat je v širším společenském kontextu. Výklady budou provázeny PP prezentací s bohatým obrazovým materiálem i přímou prací s literárními texty tak, aby byly posilovány literárněkritické kompetence studentů.
Metody hodnocení
Zápočet. Podmínkou k získání zápočtu je aktivní účast při výuce a písemná reflexe jednoho z odpřednášených témat na základě vlastní četby (v rozsahu 2-3 stran).

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/CJKNL_LDAM