PdF:FY2MP_SLT Studium fyz.literatury - Informace o předmětu
FY2MP_SLT Studium fyzikální literatury
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející)
RNDr. Jindřiška Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Lucie Viková (cvičící) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FY2MP_SLT/01: St 13:00–13:45 učebna 60, L. Viková
- Předpoklady
- Fy2MP_KMPF Kompendium fyziky
Absolvování základního kurzu fyziky v bakalářském studiu - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství fyziky pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem kursu je poskytnout přehled o vědecké metodologii a o vztahu mezi fyzikou, i obecně vědou a filozofií.
Na konci kurzu bude student schopen provést analýzu relevance zdroje informace, poznat, zda je zdroj informací je zcela spolehlivý, zcela nespolehlivý, poplatný době vzniku.Identifikuje žánr a formu textu. Dokáže text časově zařadit.
Provede rozbor vědeckého textu, prokáže porozumění textu. Dokáže najít hlavní myšlenku. Určit téma. Určit záměr autora (proč byl text napsán). Vysvětlí význam ustáleného spojení slov a případného obrazného pojmenování. Odliší výroky, které jsou a nejsou v souladu s obsahem textu. Svými slovy provede obměnu přečteného textu, vyjádřit stejnou myšlenku jinou formou.
Dokáže srovnát věcnou, obsahovou a stylovou úroveň textů, na ukázkách představí výrok, který vystihuje shody nebo rozdíly textů.
Předmět je nyní průběžně inovován v období řešení projektu (2012-2014) CZ.1.07/2.2.00/28.0182 "Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie" - Osnova
- Osnova (hodinová):
- 1. Úvod, pravidla diskuse, rozdělení práce
- 2. Jak vznikal vědecký přístup ke zkoumání světa?
- 3. Existuje definice vědy?
- 4. Východiska, předpoklady vědeckých tvrzení
- 5. Argumentace a logická struktura poznávání, snaha o exaktnost.
- 6. Paradoxy
- 7. Charakter vědecké práce. Metodologie vědy.
- 8. Modely a skutečnost nejen v literatuře
- 9. Zásady experimentální práce
- 10. Etika vědy, zodpovědnost vědce za jednání vědce
- 11. Ovlivňuje vědce jeho vlastní názor?
- 12. Publikace a scientometrie
- 13. Přírodovědná a čtenářská gramotnost – požadavek kurikula
- Literatura
- doporučená literatura
- BERNAL, J. D. Věda v dějinách. Vyd. 1. Praha: Státní nakladatelství politické literatury, 1960, 509 s. URL info
- BERNAL, J. D. Věda v dějinách. Vyd. 1. Praha: Státní nakladatelství politické literatury, 1960, 460 s. URL info
- DRATVOVÁ, Albína. Filosofie a přírodovědecké poznání. 2. vyd., rozš. V Praze: Nákladem České grafické Unie, 1946, 327 s. info
- http://www.rvp.cz/clanek/221/120
- Výukové metody
- domácí příprava s následnou diskuzí
- Metody hodnocení
- Jde o seminář, kde se přepokládá aktivní rozprava. Požadavky k získání zápočtu: ke každému ze témat programu písemně kriticky posoudit jeden z článků, komentovat v ústní rozpravě vybraný příklad z tisku, příp.literatury doporučené k předmětu. Ke kolokviu si student připraví vlastní text v rozsahu nejméně 3 stran A4 pojednávající o článku z fyzikální literatury. Vše nutno prezentovat do konce semestru před ostatními.
- Informace učitele
- https://sites.google.com/site/modulfyzika/home/ka7-jak-funguje-veda
Studentům bude poskytnuta příručka - elektronická kniha
Novotný, J., Svobodová J.: Jak pracuje věda, 2013
vydaná s přispěním Projektu CZ.1.07/2.2.00/28.0182 "Moduly jako prostředek inovace v integraci výuky moderní fyziky a chemie" - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/FY2MP_SLT