OV2BP_EP2 Ekonomie pro pedagogy 2

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Garance
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
OV2BP_EP2/01: Út 18:30–20:10 učebna 41, R. Štěrba
OV2BP_EP2/02: Po 11:10–12:50 učebna 41, R. Štěrba
Předpoklady
OV2BP_EP1 Ekonomie pro pedagogy 1
Úspěšné složení zkoušky z předmětu OV2BP_EP1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz navazuje na EP1, student bude schopen vysvětlit problematiku dalšího rozvoje ekonomického myšlení, charakterizovat jeho jednotlivé směry, vysvětlit vymezenou problematiku z makroekonomie a mikroekonomie, prakticky řešit problémové úkoly.
Osnova
  • Německá historická škola. Marginalisté. Rakouská škola. Lausannská škola. Cambridgeská škola. Keynesiánství a neokeynesiánství. Utopický socialismus, marxistická politická ekonomie. České ekonomické myšlení Alternativní ekonomické směry Peníze a bankovní soustava. Nástroje v makroekonomii, fiskální, monetární, důchodová politika. Problematika inflace. Nezaměstnanost, Phillipsova křivka. Hospodářský cyklus, Okunův zákon. Zahraniční obchod, platební bilance. Úvod do mikroekonomie, užitek,celkový a mezní užitek. Elasticita nabídky a poptávky. Podniky v tržní ekonomice, náklady, výnosy, cash flow. Trh výrobních faktorů. Etické principy ekonomiky, managementu a marketingu. Význam ekonomiky a ekonomie pro občany a učitele, problém finanční gramotnosti.
Literatura
  • FRANK, Robert H. a Ben BERNANKE. Ekonomie. Translated by Helena Fialová. 1. vyd. Praha: Grada, 2003, 803 s. ISBN 8024704714. info
  • KRÁLÍK, Oldřich. Vývoj ekonomického myšlení. Brno: CERM akademické nakladatelství, 1998, 32 s. ISBN 8072040693. info
  • HOLMAN, Robert. Dějiny ekonomického myšlení. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 1999, xix, 541. ISBN 8071792381. info
  • SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie. 2. opr. vyd. Praha: Libri, 1998, 270 s. ISBN 80-85983-48-6. info
  • RYBÁŘ, Radovan. Nové přístupy ve výuce společenských věd. In Nové přístupy ve výuce společenských věd. první. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2006, s. 32 - 39. ISBN 80-7204-457-5. info
  • SOJKA, Milan. Dějiny ekonomických teorií. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 298 s. ISBN 807184991X. info
  • KVASNIČKOVÁ, Alžběta. Dějiny ekonomického myšlení :(vybrané kapitoly). 1. vyd. Praha: Rego, 1999, 256 s. ISBN 80-901872-2-6. info
  • NORDHAUS, A. a Paul SAMUELSON. Ekonomie. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1991, 1011 s. :. info
Výukové metody
Vysvětlování, diskuse,samostatná práce- řešení zadaných příkladů.
Metody hodnocení
Písemný test – 80% úspěšnost odpovědí, 80% účast na seminářích, vyřešení 2 písemných domácích úkolů.Po absolvování testu ústní kolokvium z vymezené problematiky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.