PdF:PR_Mod6b Školní třída - Informace o předmětu
PR_Mod6b Školní třída, její vedení a diagnostika
Pedagogická fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/0. 6 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jan Beran, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Posluchači budou umět definovat a vysvětlit základní pedagogicko-psychologické zákonitosti školní třídy jako sociální skupiny. Osvojí si základní diagnostické nástroje a profily metod. Prokáží na konkrétních případech (kazuistiky) na základě analýzy pochopení základních vztahů a projevů chování. Budou umět interpretovat získané výsledky, navrhovat a plánovat řízení změn v případě jejich potřeby. Posluchači prokáží konkrétní dovednosti vedení třídy formou skupinové práce. Naučí se navrhovat, plánovat a využívat znalostí při vytváření skupinových pravidel, skupinové komunikace. Naučí se zdůvodňovat a hodnotit techniky a metody skupinové práce a jejich správné využití.
- Osnova
- Práce se školní třídou , školní třída jako sociální skupina a vztahová síť
- Školní třída jako sociální skupina
- Koheze třídy, základní patologie školní třídy
- Pozice a role dítěte ve školní třídě
- Diagnostika školní třídy (diagnostické nástroje, profily některých metod)
- Diagnostický proces a interpretace výsledků pedagogické diagnostiky
- Role učitele ve vedení třídy
- Otázky sociálně nežádoucích jevů ve třídě
- Vedení třídy formou skupinové práce
- Literatura
- GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
- ŠAFÁŘOVÁ, Michaela. Komunikace ve škole. In Komunikace a řešení problémových situací ve škole. 1. vyd. Brno: MSD Brno, 2004, s. 5-18. ISBN 80-86633-24-1. info
- HRABAL, Vladimír. Sociální psychologie pro učitele : vybraná témata. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 125 s. ISBN 8024604361. info
- VÝROST, Josef a Ivan SLAMĚNÍK. Aplikovaná sociální psychologie II. první. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0042-5. info
- VÁGNEROVÁ, Marie. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 304 s. ISBN 8024601818. info
- MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- Výukové metody
- workshop, skupinové cvičení, řešení modelových situací, četba, domácí příprava
- Metody hodnocení
- kontrola domácí přípravy, aktivita ve výce, písemný test (70%)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2015/PR_Mod6b