SC4BK_MAD Metodika aktivního doučování

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/2. 25 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu získá student dovednosti spojené s aktivizací a podporou žáků pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí. Osvojí si didaktické metody doučování, seznámí se s prostředím žáka, s jeho specifickými potřebami a postupně dokáže vytvořit vhodné výukové návyky u žáka, se kterým bude individuálně pracovat v rámci semestru. Bude vytvořen rámec metodiky aktivního doučování, kterou lze aplikovat do pedagogické praxe. Student bude schopen vytvořit vlastní metodické materiály, které může aplikovat v pedagogické praxi.
Osnova
  • Specifika individuální práce se žákem. Základy komunikace mezi doučovatelem a žákem. Didaktické metody doučování. Individuální pedagogická praxe v rodinném prostředí žáka v rozsahu 20 hodin. Vedení reflexního deníku. Komunikace s učitelem žáka. Evaluace aktivního doučování.
Literatura
    povinná literatura
  • GULOVÁ, Lenka. Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 225 s. ISBN 978-80-210-6030-2. info
    doporučená literatura
  • GULOVÁ, Lenka. Reflexe k tématu vzdělávání v kontextu romské populace. In Kaleja, M. a kol. Romové - otázky a odpovědi v českém a slovenském kontextu. 1.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012, s. 138-155. ISBN 978-80-7464-175-6. info
  • GULOVÁ, Lenka, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Zuzana BUCHTOVÁ. Evaluace předmětu Doučování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. In Gulová a kol. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 1. vyd. Brno: Muni PRESS, 2010, s. 56 - 91, 35 s. neuvádím. ISBN 978-80-210-5342-7. info
Výukové metody
Individuální pedagogická praxe, aktivní doučování v rodinném prostředí, cvičení aktivního doučování, evaluace, tvorba metodiky.
Metody hodnocení
Student si bude v průběhu praxe vést podrobné záznamy o doučování v reflexním deníku, vytvoří si metodiku vlastní pedagogické práce, evaluace proběhne formou ohniskové skupiny studentů-doučovatelů.
Navazující předměty
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1581
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.