ZS1MK_NDI2 Didaktika 2 - Nj

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jana Baroková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Tomáš Káňa, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MK_NDI2/01: Pá 20. 2. 15:45–17:25 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 27. 2. 15:45–17:25 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 6. 3. 15:45–17:25 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 13. 3. 15:45–17:25 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 20. 3. 15:45–17:25 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 27. 3. 15:45–17:25 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 3. 4. 15:45–17:25 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 10. 4. 15:45–17:25 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 17. 4. 15:45–17:25 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 24. 4. 15:45–17:25 respirium (5. nadzemní podlaží), Pá 15. 5. 15:45–17:25 respirium (5. nadzemní podlaží), J. Baroková, A. Brychová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubení základních vědomostí v oblasti teoretických východisek didaktiky cizích jazyků a jejích pomocných věd a jejich aplikace do vyučovací praxe, rozvoj dovednosti plánování, přípravy, následné analýzy a reflexe vyučovací činnosti, vytváření kladného postoje k učitelské profesi. Těžiště předmětu tvoří rozšíření lingvodidaktické kompetence při nácviku a rozvoji jazykových prostředků.
Osnova
  • 1. Aktivizující metody při osvojování a rozšiřování cizojazyčné slovní zásoby u žáků mladšího školního věku se zřetelem k rozvoji individuálních učebních stylů a strategií při učení se slovíčkům 2. Pasivní, aktivní a potenciální slovní zásoba: lingvistická a lingvodidaktická východiska, lexikální cvičení zaměřená na rozvoj pasivní, aktivní a potenciální slovní zásoby 3. Lexikální interference 4. Práce s cizojazyčným slovníkem 5. Metody posilující imitativní přístup při osvojování gramatického učiva, kreativní přístup při tvorbě gramatických cvičení, aktivity a strategie vedoucí k samostatné práci s gramatickými tabulkami a přehledy 6. Vizualizace gramatiky 7. Fonetická cvičení, pozice fonetiky ve výuce cizího jazyka u mladších žáků 8. Pravopis a metody rozvíjející fixaci německého pravopisu
Literatura
  • BRYCHOVÁ, A. Handreichungen zum Seminar Methodik und Didaktik Deutsch als Fremdsprache auf der Primarstufe
  • SPIER, Anne. Mit Spielen Deutsch lernen :Spiele und spielerische Übungsformen für den Unterricht mit ausländischen Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen. Edited by Richard Gobel, Illustrated by Wiebke Wagenführ. Frankfurt am Main: Cornelsen Scriptor, 1981, 155 s. ISBN 3-589-20781-7. info
  • KAVALCOVÁ, Lenka a Barbora FUKSOVÁ. Spiele im Unterricht - Folge 2. Spiegel. Die Zeitung für den Deutschunterricht. Wien: Österreich Institut, 2002, roč. 2002, č. 20, s. 31. info
  • GUDJONS, Herbert. Spielbuch Interaktionserziehung : 185 Spiele und Übungen zum Gruppentraining in Schule, Jugendarbeit und Erwachsenbildung. 6., überarbeitete Aufl. Bad Heilbrunn/Obb.: Klinkhardt, 1995, 236 s. ISBN 3-7815-0784-X. info
  • Didaktische spiele : über 100 Spiele für Kinder von 3 bis 8 Jahren. Edited by Brigitte Hannemann. 16. Aufl. Neuwied: Luchterhand, 1992, 128 s. ISBN 347200973X. info
  • 66 Grammatik - Spiele :Deutsch als Fremdsprache. Edited by Mario Rinvolucri - Paul Davis. Stuttgart: Ernst Klett, 1999, 118 s. ISBN 3-12-768810-5. info
  • Der Kindergarten : Gedichte, Spiele und Geschichten für Kindern und eltern jeder Art (Podřaz.) : Gesammelte Werke von Richard Dehmel : in zehn Bänden. Bd. 6, [Der Kindergarten : Gedichte, Spiele und Geschichten für Kindern und eltern jeder Art]. info
  • RADEMACHER, Helmolt a Maria WILHELM. Interkulturelle Spiele für die Klassen 5 bis 10. 1. Aufl. Berlin: Cornelsen Scriptor, 2005, 239 s. ISBN 3589221135. info
  • ALTEMÖLLER, Eva-Maria. Frage-spiele : für den Unterricht zur Förderung der spontanen mündlichen Ausdrucksfähigkeit. 1. Aufl. München: Klett Edition Deutsch, 1987, 112 s. ISBN 312550810X. info
Výukové metody
seminář, prezentace seminární práce
Metody hodnocení
Závěrečné hodnocení je ve formě testu znalostí k tématům, která byla v průběhu semestru probírána. Vyžaduje se přítomnost na seminářích, nejméně 75%.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.