PR_Mod11 Evaluace primární prevence

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jan Beran, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Skácelová (přednášející)
Garance
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování modulu je student schopen vysvětlit smysl a podstatu evaluace a evaluačních procesů a jejich vazbu na aktuálně platnou legislativu. Bude umět interpretovat vztah dosahovaných výsledků a plánu práce preventisty. Bude schopen ovlivňovat kvalitu primární prevence v prostředí konkrétní školy.
Osnova
  • Pojem monitorování jako proces průběžného a systematického shromažďování a zpracování dat o průběhu a realizace primární prevence. Pravidla a zákonitosti používání základních metod shromažďování informací: pozorování, rozhovor, obsahová analýza edukačních produktů a projevů chování žáků, dotazník, diskuze, inscenační metody, anketa, analýza SWOT, hospitace apod. Analýza zjištěných dat a celkového stavu, vyhodnocení, přijetí opatření.
Literatura
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
  • VAŠŤATKOVÁ, J. Autoevaluace a benchmarking ve škole. Olomouc: Hanex, 2010. 117 s. ISBN 978-80-7409-029-5.
  • POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, Jana. Úvod do autoevaluace školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 188 s. ISBN 8024414228. info
  • Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P. (Eds.) (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze & Togga
  • http://www.adiktologie.cz/cz/articles/download/2774/PPRCHS-high-pdf
  • McGrath, Y., Sumnall, H., McVeigh, J., Bellis, M. Prevence užívání drog mezi mladými lidmi: Přehled dostuných informací. Nejnovější výzkumné poznatky. Praha: Úřad vlády, 2006. 70 stran. ISBN 978-80-87041-16-1
  • http://www.drogy-info.cz/index.php/content/download/44451/200788/file/prevence_uzivani_drog_mezi_mladezi_web.pdf
  • Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže č.j.: 21291/2010-28 http://www.msmt.cz/socialni-programy/metodicke-doporuceni-k-primarni-prevenci-rizikoveho-chovani?highlightWords=prom%C3%A1rn%C3%AD+prevenci
Výukové metody
přednášky, skupinová diskuse, individuální projekty, prezentace profesionálů z oblasti, domácí příprava, četba
Metody hodnocení
písemný test (70%)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.