SZ9BP_DHR Deskové a jiné společenské hry

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Praktická výuka a metodika deskových a jiných společenských her. Cílem bude věnovat se nejen hrám v současnosti populárním, ale těm, které se hráli v předcházejících stoletích. Pokusíme se v rámci semináře využít potenciál her k rozvoji nových metod výuky v různých předmětech. V rámci semináře bude navíc: - návštěvy klubu deskových her. - předvedení a účast na – Larpi - volitelné nabídky účastníků - ...
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsahem tohoto netradičního předmětu je alternativní využití volného času, rozvoj logického myšlení a kombinačních schopností. V dnešní době i deskové hry působí jako velmi účinná forma prevence kriminality dětí a mladistvích, jako protidrogová prevence a hlavně rozšíření pestrosti nabízených aktivit. V rámci tohoto semináře bude naším cílem seznámení se s co největším počtem, ať už moderních či velmi starých, her, osvojení si pravidel a probrání základů strategií. Z klasických stolních her vzešly i dnešní počítačové logické a strategické hry (někdy i naopak), na principu deskových her vznikají etapové táborové hry apod. Právě nástup počítačových her, které mají na rozdíl od těch klasických deskových nejrůznější negativní vlivy na hráče (závislost, elektromagnetické záření, zhoršení zraku) na krátký čas rozvoj deskových her vytlačil. Dnes dochází k obrovskému rozmachu deskových her a poptávka stále roste. Na trhu jsou sice poměrně drahé, ale herně dokonalé příběhy, vznikají kluby deskových her. Využívání stolních her má především důležitý sociální důsledek. Rodina se nad hrou jednou za čas sejde u jednoho stolu, mladí lidé spolu komunikují přímo u hry, ne po síti nebo přes mobilní telefon. Deskové hry jsou tedy důležitou alternativou využití volného času, které podporuje logické myšlení, rozvoj slovní zásoby, taktiku, práci v týmu i asertivitu a v neposlední řadě pomáhají sociálnímu vývoji jedince.
Osnova
  • Každotýdenní seminář Získávání praktických zkušeností při hraní deskových a jiných společenských her, zaměřeno zejména na metodiku hraní a vedení her. Využití v praxi při práci s lidmi.
Literatura
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. První vydání. Praha: Mladá fronta, 1991, 178 stran. ISBN 8020401881. info
Výukové metody
laboratorní cvičení
Metody hodnocení
Požadavky na získání zápočtu 1. aktivní účast na všech seminářích (min 80% účast) 2. Praktické vedení hry / herní aktivity 3. seminární práce - možnosti: a. Projekt na ucelené časové období (dlouhodobý kurz / půlroční výuka na ZŠ apod.) s definovaným cílem skrze využití stolních a deskových her pro vybranou cílovou skupinu b. Recenze a reflexe vybrané hry (metodologie + variace + možné výstupy aj.) možnost spojit s vlastním představením hry v rámci semináře c. Návrh své vlastní hry (z oblasti deskových a jiných společenských her) s metodickým zpracování d.teoretické zpracování různých témat – např.: - Využití hry ve výuce v závislosti na aprobaci studenta - Historie stolních her a jejich současné využití
Informace učitele
www.hrajeme.cz/ www.hrejsi.cz/ www.deskohrani.cz www.goweb.cz/cago/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2015, jaro 2017.